Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Za hranicami aktuálnych výziev
Dátum: Rubrika: Editoriál
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Každý úspešný líder vie, že skutočná hodnota školy, školského zariadenia nespočíva len v tom, čo dosiahne za jeden rok, ale v dlhodobej vízii, ktorú si stanoví. Vedenie tímu si vyžaduje schopnosť pozerať sa za hranice aktuálnych výziev a budovať stratégiu, ktorá pripraví pedagógov aj žiakov na budúcnosť. Kvalitné vzdelávanie sa neformuje zo dňa na deň – vyžaduje si systematické plánovanie, inovácie a odvahu meniť zabehnuté postupy. Ak sa sústredíme len na krátkodobé výsledky, unikne nám potenciál skutočnej transformácie. Poďme preto spolu tvoriť školské prostredie, ktoré nielen reaguje na súčasnosť, ale aktívne formuje budúcnosť.
Na tejto ceste formovania vízií vám vieme byť partnerom aj prostredníctvom redakčného výberu článkov z portálu direktor.sk v časopise Manažment školy v praxi. V druhom čísle časopisu prinášame ďalšie zaujímavé témy.
Matej Drotár sa pozrel na odmeňovanie pracovníkov v súkromných a niektorých cirkevných školách a školských zariadeniach, ktoré majú iný právny režim, aký je v štátnych školách a školských zariadeniach.
Zdenka Matulová Juríková upozorní na zmenu v zaraďovaní pedagogických a odborných zamestnancov do kariérových stupňov, ktorú prináša zákon č. 291/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
Ingrid Konečná Veverková sa venuje financovaniu regionálneho školstva v roku 2025. Upozorní manažment škôl a školských zariadení na zmeny vo financovaní regionálneho školstva a najmä na zmenu financovania materských škôl.
Ladislav Šnapko v článku z rubriky o kybernetickej bezpečnosti priblíži tému aktív a informačných aktív. Objasní, ako sa k aktívam postaviť, ako ich zaznamenať, pomenovať a priradiť im správne vzťahy a či sa môžeme oprieť o vyhlášky, nariadenia alebo zákony pri označení a zaradení do zoznamu aktív.
Dušana Bieleszová sa bližšie pozrela na tému moci, jej konštruktívnych a deštruktívnych prejavov. Pri preberaní funkcie vedúceho zamestnanca v školstve hrá moc kľúčovú úlohu, pričom môže buď podporovať pozitívne medziľudské vzťahy a pracovnú klímu, alebo spôsobiť deštruktívne následky.
Michal Šafránek sa v príspevku venuje téme nenásilnej komunikácie. Ide o model komunikácie podporujúci empatiu a porozumenie, pričom je zameraný na predchádzanie konfliktom. V súčasnej polarizovanej dobe je neoceniteľným nástrojom pre jednotlivcov a organizácie, podporujúcim vzťahy založené na rešpekte.
Mária Belešová píše o autorite učiteľa, ktorá nevedomky môže prispievať k šikane. Nevhodné poznámky, favoritizmus, zanedbanie riešenia konfliktov môžu v triede vytvárať napätie a priestor pre zneužívanie moci. Učiteľ je najdôležitejším článkom v prevencii šikany, pretože má možnosť denne pozorovať a analyzovať triedu ako živý organizmus a identifikovať zmeny naznačujúce problémy v kvalite vzťahov.
Adam Bielesz v rubrike z Histórie školstva píše o perzekúciách učiteľov po februári 1948. Keď sa Komunistická strana Československa zmocnila moci, učitelia sa stali dôležitým nástrojom na presadzovanie komunistickej ideológie. Vzdelávanie začalo podliehať prísnej ideologickej kontrole.
Dlhodobá vízia dáva tímu jasný smer a motiváciu prekračovať bežné očakávania. Len tak môžeme zabezpečiť, že naša škola, školské zariadenie nebude len inštitúciou, ale bude dynamickým centrom rastu a inovácie. Myslime preto strategicky dnes, aby sme zajtra mohli vidieť pozitívne zmeny, ktoré ovplyvnia celé generácie.
/redakcia/
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 2/2025
