Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Didaktika 6/2024
ChatGPT - nástroj v práci učiteľa chémie
doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc. RNDr. Ivana Sotáková, PhD. RNDr. Petra Letošníková, PhD. Zo seriálu: ChatGPT - nástroj v práci učiteľa chémie
PRÍKLADY VYUŽITIA CHatGPT NA FORMULOVANIE CIEĽOV Článok je prvým zo série príspevkov zameraných na využitie nástroja ChatGPT v práci učiteľa chémie. Jeho cieľom je charakterizovať chatbot ChatGPT...
Tímové vyučovanie a jeho realizácia
prof. PhDr. Erich Petlák, CSc. Zo seriálu: ChatGPT - nástroj v práci učiteľa chémie
MODELY TÍMOVÉHO VYUČOVANIA Článkom o tímovom vyučovaní nadväzujeme na tie, ktoré uverejňujeme v časopise DIDAKTIKA v súvislosti s pripravovanou reformou vzdelávania – projektové, blokové, prevráten...
Obsah vydania
Editoriál
RubrikaKlíma v triede
RubrikaVychovávateľ
RubrikaUmelá inteligencia
RubrikaHry a aktivity
RubrikaKoncepcie
RubrikaMediácia
RubrikaVydáva
Vydáva Wolters Kluwer SR s. r. o., Mlynské nivy 48, 821 09 Bratislava, IČO: 31348262, tel.: (02) 58 10 20 10, e.mail: office@wolterskluwer.sk.
Odborný redaktor: PaedDr. Dušana Bieleszová, e-mail: dusana.bieleszova@wolterskluwer.com.
Odborný garant: prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.
Adresa redakcie: Wolters Kluwer SR s. r. o., Mlynské nivy 48, 821 09 Bratislava, tel.: (02) 58 10 20 10, internet: www.wolterskluwer.sk.
Inzercia, predplatné a distribúcia: Ing. Andrea Fazekašová Medovarská, tel.: (02) 58 10 20 31, e-mail: casopisy@wolterskluwer.sk.
Grafická úprava: Forma, s. r. o., Bratislava.
Tlač: SOŠ polygrafická, Bratislava, www.polygraficka.sk.
Nevyžiadané príspevky nevraciame. Pretlač a akékoľvek šírenie obsahu je povolené len s výslovným písomným súhlasom vydavateľa. Za správnosť údajov uvedených v článkoch zodpovedajú ich autori. Časopis je aj na direktor.sk. ISSN 1339-925X.
Ročné predplatné 79,00 € vrátane DPH, poštovného a balného. Cena jedného výtlačku 13,17 € vrátane DPH , poštovného a balného. Predplatné sa automaticky predlžuje o ďalší rok, ak odber nie je najneskôr v novembri písomne zrušený.
EV 5869/19.
Periodicita vydávania: dvojmesačník
Zadané do tlače: 22. 11. 2024
© Wolters Kluwer SR s. r. o., 2024
ISSN 1338-2845
Seriály v tomto čísle
Archív Didaktika
Editoriál
Hospodárenie s časom
Pre riaditeľa školy je veľmi dôležité mať dostatok času na jednotlivé úlohy. Tento čas mu umožňuje dôkladne si premyslieť rozhodnutia a minimalizovať riziko chýb. Efektívne hospodárenie s časom zahŕňa nielen rýchle vykonávanie úloh, ale aj rozumné plánovanie a priestor na zamyslenie sa. Rýchle a povrchné rozhodnutia môžu mať negatívne následky, zatiaľ čo dôkladné zváženie prispieva ku kvalite výučby. Správne hospodárenie s časom znamená sústrediť sa na správne úlohy v optimálnom čase. Snažíme sa o to aj v redakcii pri príprave časopisu Didaktika. Aktuálne témy ponúkame aj v poslednom tohtoročnom čísle.
Článok Petry Letošníkovej, Márie Ganajovej a Ivany Sotákovej s názvom ChatGPT v práci učiteľa chémie je prvým zo série príspevkov zameraných na využitie nástroja ChatGPT v práci učiteľa chémie. Jeho cieľom je charakterizovať chatbot ChatGPT, tvorbu efektívnych promptov v ňom a poukázať na praktické príklady jeho využitia pri príprave učiteľa na vyučovaciu hodinu.
Erich Petlák článkom o tímovom vyučovaní nadväzuje na články z predošlých čísel, ktoré uverejňujeme v súvislosti s pripravovanou reformou vzdelávania. V reforme, ktorá sa celoplošne začne v roku 2026, sú plánované zásadné zmeny v obsahu vzdelávania. Tieto zmeny si budú vyžadovať aj zmeny v procesnej stránke edukácie – využívanie rôznych koncepcií vzdelávania vrátane tej, o ktorej píše v príspevku.
Kognitívnej záťaži sa venuje Martina Kosturková. V príspevku pripomína, že aj ten najinteligentnejší človek dokáže naraz spracovať len určitý počet informácií. Keď je niekto preťažený, môže mať problém spracovať nové informácie alebo urobiť vlastné rozhodnutia. Môže tiež zlyhať aj pri riešení úlohy, ktorá by mala byť vzhľadom na jeho vedomosti a skúsenosti zvládnuteľná.
Začlenenie finančnej gramotnosti do školského vzdelávacieho programu by malo na jednej strane pripraviť študentov na reálny život, ale tiež prispieť k ich celkovému rozvoju, zodpovednosti a nezávislosti, píše v článku Erika Tornyaiová. Na druhej strane by malo pomôcť predchádzať budúcim problémom, ako sú zadlžovanie, finančné podvody alebo neschopnosť efektívne riadiť svoje vlastné financie.
Jednostránkový profil je profil osoby, ktorý zachytáva niektoré základné, ale dôležité informácie o osobe. Je pozitívne zameraný a sústreďuje sa na základné vlastnosti osoby. Píše vo svojom článku Tímea Šebeň Zaťková.
Beáta Pošteková sa v príspevku venuje téme pracovných listov pre žiakov stredných škôl, ktoré sú zamerané na pochopenie a rozšírenie ich vedomostí o avantgardných smeroch. Prínosom pracovných listov môže byť zmysluplné a systematické podporovanie vedomostí žiakov.
Pokračovanie....
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk