Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kompetencie pedagóga a žiaka pri riešení konfliktov
Dátum: Rubrika: Mediácia
IMPLIKÁCIE PRE ŠKOLSKÚ PRAX
Osobnostné vlastnosti pedagóga, zosumarizované ako „5P“: pokoj, prirodzenosť, pokora, pružnosť a precíznosť, sú pre bezpečné prostredie zásadné. Nevyhnutné zručnosti zahŕňajú aktívne počúvanie, kritické myslenie, nestrannosť, empatiu a efektívnu komunikáciu, ktoré sú súčasťou prevencie konfliktov, podporujúc pozitívnu školu a učenie. V príspevku sa venujeme kompetenciám pedagóga a žiaka pri riešení konfliktov.
Každá škola je jedinečná, a preto je nevyhnutné akúkoľvek prevenciu, ktorá smeruje k efektívnemu riešeniu konfliktov, prispôsobiť špecifickým podmienkam školy. Z pozície vedúceho metodického združenia, predmetovej komisie alebo školského podporného tímu je dôležité byť vnímavým pozorovateľom, aktívne počúvať potreby školy a chápať jej smerovanie. Je potrebné neustále sa vzdelávať, sledovať zmeny v školstve a primerane na ne reagovať. Namiesto poskytovania nevyžiadaných rád je účinné citlivo podporovať pedagógov aj žiakov a otvárať rôzne možnosti riešenia konfliktov a napätých situácií.
Čo robí pedagóga v prostredí školy efektívnym?
Odbornosť a priebežné vzdelávanie v oblastiach, ktoré sú relevantné pre prácu so žiakmi, nepochybne prispievajú k zlepšovaniu kvalifikácie pedagóga. Skúsenosti zo školského prostredia však poukazujú na dôležité osobnostné kvality pedagóga, ktoré zlepšujú jeho schopnosť efektívne pracovať s tímom.
Tieto kvality sme zhrnuli do mnemotechnickej pomôcky „5P“:
- pokoj — schopnosť vytvoriť pocit bezpečia a dôvery, že existuje niekto, kto vníma problémy s nadhľadom a je nestranný;
- prirodzenosť — autentický prístup, schopnosť byť sám sebou a uvedomenie si svojich silných stránok i obmedzení;
- pokora — vedomie vlastných hraníc, otvorenosť voči rozmanitým názorom a schopnosť prijať rozdiely s úctou;
- pružnosť — citlivá reakcia na zmeny a prispôsobenie sa jedinečným potrebám každej školy;
- precíznosť — dôkladnosť, systematická práca, nastavovanie jasných cieľov, sledovanie pokroku a neustále zlepšovanie metód na základe spätnej väzby.
Tieto vlastnosti spoločne tvoria základ, na ktorom môže pedagóg vytvárať bezpečné a podporujúce prostredie pre riešenie vzťahov a situácií, ktoré sa v školskom prostredí prirodzene vyskytujú.
Pedagóg prispôsobuje svoje zručnosti pri manažovaní konfliktnej situácie. Berie do úvahy:
- cieľovú skupinu — zameriava sa na žiakov a pomáha im zlepšiť vzájomnú komunikáciu, podporuje budovanie rešpektu a riešenie konfliktov;
- vek — prispôsobuje obsah a prístup vekovej skupine žiakov, či už ide o mladších školákov, starších žiakov, alebo dospievajúcich;
- situáciu — rieši konkrétne potreby, ako napríklad prácu so skupinovou dynamikou v triede, zmierňovanie napätia, zlepšovanie vzťahov medzi spolužiakmi alebo tréning žiakov, ktorí chcú byť rovesníckymi mediátormi a rozvíjať svoje mediačné zručnosti.
Cieľom je, aby žiaci dokázali lepšie zvládať konfliktné situácie, rozvíjať empatiu a podporovali pozitívne vzťahy v školskom prostredí.
Ktoré zručnosti sú pre pedagóga, ktorý zmierňuje napätie v triede, dôležité?
V rámci sebareflexie si musí pedagóg položiť niekoľko dôležitých otázok. Získané odpovede mu pomôžu objektívne a bez predsudkov vnímať situáciu, presne identifikovať a pochopiť vlastné pocity a potreby a následne zvoliť vhodný spôsob komunikácie a riešenia konfliktu. Sebareflexia mu umožňuje udržiavať si nestrannosť a profesionálny odstup, čo je kľúčové pre úspešné mediovanie.
Skúmanie zručností pedagóga v oblasti riešenia konfliktov by malo prejsť otázkami:
- Čo vidím?<
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk