Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obsah výchovy mimo vyučovania – TOV Zdravie a subjektívna pohoda
Dátum: Rubrika: Vychovávateľ
ČASŤ 1 – ZDRAVIE
V sérii článkov „Obsah výchovy mimo vyučovania“ z hľadiska tematických oblastí výchovy pokračujeme ich opisom. V predchádzajúcich číslach sme priblížili TOV Komunikácia a práca s informáciami a TOV Sebarozvoj a svet práce1. V tejto časti sa venujeme analýze TOV Zdravie a subjektívna pohoda. Zdôrazňujeme komplexný rozvoj osobnosti žiaka. Poukážeme na možnosť vytvárania konceptu budovania kultúry wellbeingu v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach s objasnením podstaty hlavných funkcií voľného času.
Tematické oblasti výchovy sú vzájomne prepojené a prelínajú sa, nevystupujú ako samostatné a izolované časti. Nejde o uzavretý celok, ale o otvorenú obsahovú dimenziu výchovy mimo vyučovania, ktorá umožňuje ich aktualizáciu, inováciu a obohatenie v rámci výchovných programov školských zariadení. Prostredníctvom napĺňania cieľov tematických oblastí výchovy sa ŠKD plnohodnotne podieľajú na intrapersonálnom aj interpersonálnom rozvoji detí a ich príprave na život.
Tematická oblasť výchovy Zdravie a subjektívna pohoda
Tematická oblasť výchovy Zdravie a subjektívna pohoda (ďalej len „TOV ZSP“) je zameraná na výchovu a vzdelávanie detí k fyzickému a duševnému zdraviu. Cieľom je, aby si deti vytvorili celoživotný návyk starostlivosti o svoje telo a dušu (E. Novotná, 2023, s. 97) a zároveň sa aktívne učili preberať zodpovednosť za vlastné zdravie. Úlohou mimoškolskej výchovy je pestovať u žiakov pozitívne postoje k pohybu, športu, zdravej výžive a psychohygiene. V tejto tematickej oblasti má dôležité miesto téma zdravia a napĺňanie ľudských potrieb, najmä sebarealizácie, uznania a úcty. V súčasnosti sa diskutuje aj o ceste k subjektívnej pohode, hľadaní zmyslu života. Dôležitým sa stáva aspekt bezpečného používania digitálnych technológií a ich vplyvu na reálny život. V TOV Zdravie a subjektívna pohoda je integrovaná vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb.
Charakteristika TOV podľa Štátneho výchovného programu (ŠVP)2: Fyzické zdravie, duševné zdravie, zdravý životný štýl, životospráva, šport, cvičenie a denný režim. Motivácia, ašpirácie a túžby. Postoje a názory. Dôležitosť prítomného okamihu, vnímanie svojej pozície ako člena tímu či skupiny, ako súčasť osobného rastu a života. Subjektívna pohoda (angl. wellbeing) ako schopnosť žiť bez strachu a úzkosti, necítiť potrebu byť v obrane. Pocit šťastia – čo ma robí šťastným a čo mi prináša radosť. Pocit spokojnosti – hľadanie zmyslu života. Rozdiel medzi skutočným životom a virtuálnou realitou.
Ciele TOV ZSP
- Vykonávať činnosti zodpovedajúce osobnému potenciálu v oblasti pohybových aktivít, športu a telesnej výchovy.
- Dosahovať duševnú rovnováhu prostredníctvom kompenzácie duševného a fyzického zaťaženia školského vyučovania pohybovými aktivitami.
- Získať informácie o zdravom životnom štýle a uspokojiť svoje fyzické potreby (spánok, strava, pohyb, odpočinok) vo svojom dennom režime.
- Využívať svoje osobné záujmy na vlastnú sebarealizáciu a relaxáciu.
- Využívať svoj talent a nadanie na vyjadrovanie svojej životnej spokojnosti.
- Mať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu s ich pravidelným začlenením do denného režimu.
- Získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni. Poznať dôležité linky pomoci.
- Upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi.
- Prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní, riešení emočných problémov, mať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie, riešiť kvalitu vzťaho
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk