Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Informácie ako kompas

Dátum: Rubrika: Editoriál

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

V ére digitálnych médií, kedy sú informácie dostupné na dosah, je pre manažment školy kľúčové zabezpečiť, aby učitelia vedeli správne pracovať s informáciami. Každý člen školskej komunity by mal byť vedený k tomu, aby rozpoznával dôveryhodné zdroje od tých nepravdivých a klamlivých, čo je základom kvalitného vzdelávania. Kritické myslenie je aj nástrojom na formovanie zodpovedných občanov, ktorí dokážu pochopiť, že nie všetko, čo nájdu na internete, je pravda. Manažment školy by mal podporovať overovanie informácií. V dobe, kedy informácie dokážu formovať názory a postoje, by školy mali byť garantom toho, že mladí ľudia sa k nim naučia pristupovať s rozvahou, zodpovednosťou a kritickým pohľadom. Na tejto ceste ponúkame pomoc aj prostredníctvom portálu direktor.sk, ktorého súčasťou je aj časopis Manažment školy v praxi. Novembrové číslo prináša zaujímavé témy.

Článok Ladislava Šnapka sa venuje kľúčovým aspektom kyberbezpečnosti, pričom interpretuje základné pojmy ako informácia, kybernetická a informačná bezpečnosť a analyzuje ich vzájomné vzťahy. Súčasťou článku sú aj praktické odporúčania pre riaditeľov škôl, zamerané na zabezpečenie bezpečného správania v kybernetickom priestore.

Príspevok Miriam Niklovej sa venuje analýze moderných digitálnych hrozieb, konkrétne fenoménom ako „sharenting“ a „phubbing“, a ich vplyvu na rodinné vzťahy. Autorka reflektuje rodičovské praktiky v digitálnom prostredí, ich dôsledky na deti a upozorňuje na riziká spojené s neuváženým zdieľaním obsahu online.

Novela zákona o verejnom obstarávaní nadobudla účinnosť 1. augusta 2024. Článok Ingrid Konečnej Veverkovej formou otázok a odpovedí vysvetľuje, aké povinnosti musia školy ako verejní obstarávatelia dodržiavať.

Charakterová výchova integrovaná do bežného vzdelávacieho procesu predstavuje prístup, ktorý sa zameriava na rozvoj hodnôt, etiky, emocionálnej zrelosti a občianskej zodpovednosti. Popri kognitívnom vzdelávaní zdôrazňuje aj dôležitosť rozvoja nonkognitívnych aspektov osobnosti. Téme sa venuje Martina Kosturková.

Sebapoškodzovanie predstavuje závažný problém v oblasti duševného zdravia. Napriek jeho rastúcej prevalencii zostáva táto téma často tabuizovaná. Text Slávky Démuthovej poskytuje odporúčania pre pedagógov, ako efektívne komunikovať a podporovať dotknutých jednotlivcov.

Téme tolerancie vo vzťahoch sa venuje Elena Zenkovich. V článku pripomína, že tolerancia predstavuje kľúčovú právnu a morálnu kategóriu, ktorej hranice sú rámcované medzinárodnými právnymi aktmi. V kontexte inkluzívneho vzdelávania sa formovanie tolerancie zameriava na vytvorenie prostredia rešpektu, akceptácie a pochopenia kultúrnej rozmanitosti, individuálneho prejavu a rôznorodosti.

V druhej časti príspevku zameranom na preventívne prístupy učiteľov k problémovému správaniu v primárnom vzdelávaní sa Mária Belešová zamerala na postrehy od učiteľov, ktoré súvisia s organizačnými zmenami, komunikáciou, včasnou intervenciou.

V rubrike Z histórie školstva Adam Bielesz pripomína, že v novembri uplynie 35 rokov od konca komunizmu, ktorý ovplyvnil školstvo v Československu. Deti živnostníkov, členov iných strán a veriacich čelili ideologickému tlaku, ktorý obmedzoval ich vzdelávacie možnosti a výber škôl.

Manažment školy má jedinečnú príležitosť viesť tím učiteľov k tomu, aby podporovali študentov v rozvoji kritického myslenia a schopnosti overovať informácie. Len vďaka takémuto vedeniu môžeme mladú generáciu pripraviť na výzvy sveta, kde dezinformácie môžu ovplyvniť ich rozhodnutia a názory. Učitelia, ktorí sú vedení k dôrazu na tieto hodnoty, dokážu študentom odovzdať zručnosti, ktoré im umožnia orientovať sa v záplave informácií. Týmto prístupom môže manažment školy nielen zlepšiť kvalitu výučby, ale aj prispieť k vytváraniu kriticky mysliacej a zodpovednej budúcej generácie.

/redakcia/


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály