Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kvalitná cudzojazyčná výučba cez optiku žiakov a rodičov
Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania
V čom spočíva kvalitná cudzojazyčná výučba na primárnom stupni škôl? Pozrime sa na skúsenosti žiakov s učením sa cudzích jazykov a požiadavky ich rodičov na kvalitu tejto výučby. Spätné väzby žiakov a rodičov učiteľom cudzích jazykov potvrdzujú požiadavky stanovené v konsolidovanom Štátnom vzdelávacom programe – nevyhnutnosť individuálneho prístupu učiteľa ku každému žiakovi; vysoké nároky na psychodidaktickú pripravenosť učiteľa; spoluprácu s rodičmi; preferenciu formatívneho, slovného hodnotenia a ďalšie.
V roku 2025 plánuje OCED odštartovať prvé PISA meranie cudzojazyčných zručností 15-ročných žiakov (OECD, 2024). Detailnejšie porozumenie podstaty toho, čo a prečo sa na hodinách cudzieho jazyka deje, doteraz absentovalo. Podľa OECD treba prehodnotiť kvalitu výučby cudzích jazykov, ktorá spočíva na pochopení žiakov a ich spôsobov učenia sa, ako aj na odbornosti učiteľa a jeho metodike (Marconi et al., 2018).
Podľa Hattieho, autora bestselleru Visible Learning (2008) a jeho pokračovaní (napr. Hattie, 2012), existuje spoľahlivý spôsob, ako sa dozvedať o úrovni kvality výučby. Je ním akčný výskum každodennej školskej praxe.
Hattieho metaanalýzy potvrdili známy fakt, že kvalitu výučby najviac ovplyvňuje učiteľ či učiteľka.1
Nie však každý učiteľ, ale „vplyvný“ učiteľ, ktorý dokáže vnímať seba ako hodnotiteľa výsledkov vlastného učenia. Premýšľa reflexívne, realizuje kroky smerom k žiakom – ponúka im rôzne ľahšie aj náročnejšie alternatívy spôsobov učenia sa. Je nadšený, vie budovať vzťahy so žiakmi. Dokáže rozpoznať, kedy došlo k skutočnému naučeniu sa. Rozumie chápaniu žiakov, je ochotný im pomáhať. Poskytuje im priebežne spätnú väzbu, a zároveň očakáva spätnú väzbu od žiakov aj rodičov.
Otázky na spätné väzby učiteľom od žiakov a rodičov boli v r. 2022 súčasťou dotazníka, vytvoreného na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela, zaslaného cez NIVAM na 2 644 adries učiteľov cudzích jazykov na 1. stupni ZŠ. Vyplnilo ho len 374 z nich, čo je limit nášho výskumu, a preto jeho závery nezovšeobecňujeme. Na druhej strane jeho analýzy prinášajú cenné podnety pre zlepšovanie kvality výučby cudzích jazykov na primárnom stupni.
Väčšina respondentov – učiteľov potvrdila, že spätné väzby od žiakov a rodičov dostávajú. Až 61 % z nich eviduje pozitívne spätné väzby od žiakov a 67 % od ich rodičov. Negatívne spätné väzby sa vyskytujú zriedkavejšie, 21 % od žiakov a 21 % od rodičov. Štvrtina respondentov spätné väzby od rodičov nedostáva – či už sú to rodičia žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia; alebo rodičia, ktorí neovládajú cudzí jazyk ani didaktiku jeho výučby a/alebo nie sú zvyknutí dávať spätnú väzbu; alebo ide o spokojných rodičov, ktorí bezvýhradne dôverujú postupom učiteľa. Zvyšní respondenti (29 %) sa k tejto otázke nevyjadrili. Pod žiackymi spätnými väzbami mysleli respondenti vyžiadané aj spontánne spätné väzby žiakov, vyjadrené verbálne aj neverbálne.
V nasledujúcich odsekoch ponúkame prehľad kategórií zistených zo spätných väzieb od žiakov aj rodičov.
Primerané očakávania a úspech eliminujú strach a podnecujú motiváciu
„Deti sa tešia na hodinu jazyka. Je to ich obľúbený predmet. Pre nich je to najkratšia zo všetkých hodín; rýchlo im ubehne. Keď hodina skončí, pýtajú sa sklamane: ‚To už je koniec hodiny?’ A niekedy dodajú s úsmevom: ‚Veď sme sa ešte nestihli učiť.’ Chcú v aktivitách pokračovať aj cez prestávku.“
Aj takto opísala väčšina učiteľov a rodičov záujem detí na 1. stupni učiť sa cudzí jazyk – v škole, ale aj doma. Nie sú vystresované, neboja sa tohto predmetu. Naopak, majú radosť a chuť učiť sa. Sú motivované tým, keď sa im podarí niečo povedať v cudzom jazyku v triede, na dovolenke alebo doma, keď porozumejú rozprávke v cudzom jazyku. Deti povzbudí pochvala rodičov, ktorí jazyk neovládajú, ale tešia s
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk