Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zlomok času
Dátum: Rubrika: Editoriál
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Zlomok času, ktorý v histórii školy predstavuje naše riadenie, nás vedie k zamysleniu sa nad tým, ako ho najlepšie využiť a aký odkaz zanechať nasledujúcim generáciám. Je zvykom pri výročiach školy listovať si v jej kronikách a vo vetách uznania spomenúť si na kľúčové momenty rôznych manažmentov školy v jej archívnych podobách. Aj dnes je čas investovať do vecí, ktoré majú zmysel, ktoré sprevádza úcta, slušnosť a ľudskosť. Len tak môžeme zabezpečiť, že naša stopa v histórii školy bude vnímaná ako zmysluplná.
V redakcii zároveň veríme, že zlomok svojho času venujete aj príspevkom v časopise Manažment školy v praxi, ktorých cieľom je pomôcť manažérom škôl, riaditeľom, ich zástupcom na tejto ceste.
Ingrid Konečná Veverková sa venuje zriadeniu školy a školského zariadenia zo strany štátom uznanej cirkvi, náboženskej spoločnosti, príp. inej právnickej a fyzickej osoby. Upozorní na niektoré skutočnosti dôležité pri zriadení cirkevných a súkromných škôl a školských zariadení.
Mária Stanislavová v článku Kompetencie orgánu školskej samosprávy popisuje, aké sú kompetencie rady školy a k čomu sa môže vyjadrovať v súvislosti s riadením školy a vzdelávacím procesom. Upozorňuje, že rada školy „sa vyjadruje“, nemá kompetenciu predkladané materiály schvaľovať/neschvaľovať, ani ich rušiť, prípadne upravovať.
Renáta Považanová sa v príspevku venuje legislatívnym zmenám vo vyhláškach, ktoré nadobudli účinnosť 1. septembra 2023. V prvej časti príspevku sa sústredí na novelu vyhlášky o základnej škole.
Marián Varga upozorňuje na zákonný spôsob vyslania zamestnanca na pracovnú cestu a určovania podmienok na vykonanie pracovnej cesty. Venuje sa aj téme možnosti preukazovania nárokov v prípade neočakávanej udalosti na pracovnej ceste. Pozornosť upriamuje na určenie základných podmienok pracovnej cesty.
Martina Sajková sa v príspevku zaoberá témou vysokej citlivosti detí. V úvode predstavuje základnú charakteristiku vysoko citlivých detí, podrobnejšie sa venuje výzvam, s ktorými sa vysoko citlivé deti v škole stretávajú. Prináša niekoľko pohľadov a odporúčaní, ktorými v praxi dokážeme posilniť psychickú odolnosť vysoko citlivého dieťaťa, podporiť jeho sebahodnotu, aktivizovať ho a pozitívne ho motivovať k efektívnejšiemu zvládaniu.
Michal Šafránek sa zaoberá skupinovou dynamikou a jej významom pre sociálne skupiny, najmä v kontexte školských tried. Zdôrazňuje, že sociálne skupiny sú pre jednotlivca dôležité nielen z hľadiska sociálnych interakcií, ale aj z emocionálnej a psychologickej perspektívy.
Milena Lipnická vo svojom príspevku vysvetľuje obmedzenia práva na informácie a slobodu prejavu spolu s právom na informácie o výchovno-vzdelávacích výsledkoch pre dieťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu. Opisuje, ktoré údaje sú považované za osobné údaje v diagnostikovaní a hodnotení a zdôrazňuje dôležitosť objektivity a spravodlivosti v procese hodnotenia.
Adam Bielesz sa v rubrike „Obdobie neslobody“ venuje štatistickému prehľadu stavu slovenského školstva na konci komunistického režimu. Upozorňuje, že štatistické dáta nám povedia len časť príbehu o stave školstva na Slovensku v predvečer pádu komunistického režimu.
Naše rozhodnutia majú veľký vplyv. Nemôžeme ich vziať späť, môžeme ich však v starostlivej sebareflexii vyhodnotiť a v nových podmienkach prispôsobiť zmenám. A nesmieme pri tom zabúdať na to, že v pozícii lídrov škôl budeme v jej dlhej histórii len zlomkom času.
/redakcia/
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk