Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Techniky na zvýšenie pschickej flexibility pedagógov

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje

Terapia prijatia a odhodlania je súčasťou kognitívno-behaviorálnej terapie. Je zameraná na zvyšovanie psychickej flexibility. ACT terapia sa opiera o šesť hlavných procesov, pričom každá oblasť ponúka praktické cvičenia na zlepšenie psychickej odolnosti a efektivity pedagógov. Pre pedagógov je táto flexibilita dôležitá vzhľadom na povahu ich práce, ktorá často zahŕňa vysoký stres, nevhodné správanie žiakov, komunikáciu s rodičmi, množstvo administratívnych úloh.

Terapia prijatia a odhodlania (angl. Acceptance and Commitment Therapy, v skratke – ACT) je terapeutický prístup, ktorý je súčasťou tretej vlny kognitívno-behaviorálnej terapie. Využíva techniky všímavosti a je zameraný na hodnoty a aktívne konanie v súlade s nimi. Cieľom ACTu je zvyšovanie psychickej flexibility – schopnosti byť prítomný, otvorený a angažovaný v tom, čo je pre človeka dôležité, aj napriek nevyhnutným ťažkostiam života.

Psychická flexibilita a jej význam pre pedagógov

Psychická flexibilita je v ACTe vnímaná ako schopnosť pružne reagovať na životné situácie a vnútorné skúsenosti, akými sú myšlienky, emócie a pocity bez toho, aby sme sa s nimi identifikovali alebo sa od nich odstrihli. Psychická flexibilita je založená na schopnosti prijať svoje súčasné skúsenosti, byť v kontakte s prítomným okamihom a sústrediť sa na to, čo je pre človeka užitočné, aby mohol žiť hodnotovo naplnený život. Pre pedagógov je psychická flexibilita nesmierne dôležitá, keďže vo svojom povolaní čelia zvýšenému stresu, nevhodnému správaniu zo strany žiakov, komunikácii s rodičmi, množstvu administratívnych úloh, prispôsobovaniu vyučovania rôznym žiakom s rôznymi potrebami a schopnosťami, ako aj udržiavanie motivácie a angažovanosti žiakov vo vyučovacom procese. Psychická flexibilita je dôležitá pre lepšie riadenie stresu a emócií v rôznorodých vzdelávacích situáciách, čo pedagógom umožňuje efektívne reagovať na nečakané udalosti a náročné situácie so žiakmi a rodičmi. Okrem iného im môže pomôcť byť viac kreatívnymi a tým lepšie prispôsobovať vyučovacie metódy a prístupy individuálnym potrebám žiakov, podporiť ich celkový osobný rast a rozvoj.

ACT terapia je založená na šiestich hlavných procesoch, ktoré spolu tvoria psychickú flexibilitu:

  1. Prepojenie s prítomným okamihom – byť tu a teraz.
  2. Odstup – pozorovať svoje myslenie a nestotožniť sa s negatívnymi myšlienkami a emóciami.
  3. Prijatie – otvoriť sa prežitku.
  4. Ja ako kontext – uvedomovanie si, že človek nie je svojimi myšlienkami a emóciami.
  5. Hodnoty – určenie osobných hodnôt.
  6. Odhodlané konanie – odhodlané konanie v súvislosti s tým, na čom záleží.

Prepojenie s prítomným okamihom – techniky všímavosti

Prepojenie s prítomným okamihom zahŕňa techniky všímavosti zamerané na uvedomovanie si prítomného okamihu. Pre pedagógov môže byť užitočné pravidelne praktizovať krátke cvičenia všímavosti, ako sú vedomé dýchanie, skenovanie tela alebo vedomé vykonávanie bežných činností, napr. umývanie riadu, jedenie a pod. Čím budú všímavejší, tým viac sa bude zvyšovať aj ich schopnosť byť prítomnými a pozornými vo svojej práci.

Cieľom všímavosti je: byť v prítomnosti a zamerať sa na to, čo sa odohráva tu a teraz (čas s rodinou, práca atď.), otvoriť sa svojim zážitkom (príjemným aj nepríjemným) a nenechať sa nimi blúdivo unášať, nenechať sa so svojimi myšlienkami a pocitmi zviesť k jednaniu, ktorým ideme sami proti sebe, prerušiť bludné kruhy obáv a ruminácie.

Výhody všímavosti:

  • Redukcia stresu: Pravidelným praktizovaním všímavosti sa môže významne znižovať úroveň stresu, čo je zvlášť dôležité pre pedagógov, ktorí vo svojom povolaní často čelia rôznym náročným situá­ciám a vysokým požiadavkám. Všímavosť pomáha upokojiť myseľ tým, že nás učí, ako sa sústrediť na prítomný okamih. Ak zvládneme „byť v prítomnosti“ a začneme vedome vnímať svoje myšlienky a pocity bez hodnotenia, môžeme znížiť prehnané reaktívne reakcie na rôzne stresové podnety. To znamená, že namiesto automatických a často prehnaných reakcií na stresové situácie sa môžeme naučiť reagovať s väčším pokojom a rozvahou, čo môže výrazne zlepšiť našu schopnosť zvládať každodenné pracovné nároky.
  • Zlepšená koncentrácia: Všímavosť zvyšuje schopnosť sústrediť sa a byť pozorný, čo je pre pedagógov mimoriadne dôležité pri práci so žiakmi a pri plánovaní výučby. Praktizovanie všímavosti umožňuje efektívnejšie riadiť našu pozornosť, čo vedie k lepšiemu výkonu a kvalitnejšej práci. Pedagógovia, ktorí pravidelne praktikujú všímavosť, môžu lepšie pozorovať žiakov a reagovať na ich potreby, plánovať a organizovať vyučovanie s väčšou presnosťou a kreativitou. Všímavosť nám tiež pomáha lepšie sa sústrediť na jednu úlohu a minimalizovať rozptýlenie, čo môže zlepšovať produktivitu pedagógov.
  • Lepšia emočná regulácia: Všímavosť nám poskytuje nástroje na uvedomenie si a akceptovanie našich emócií bez toho, aby nás prepadli, resp. nás ovládli. Pri schopnosti vedome vnímať svoje emócie, môžeme lepšie porozumieť ich príčinám a reagovať na ne s väčšou rozvahou. To znamená, že v náročných situáciách môžeme reagovať s väčším pokojom a empatiou, čo môže viesť k lepším vzťahom so žiakmi, kolegami a k zníženiu konfliktov.
  • Vyššia spokojnosť v práci: Praktikovanie všímavosti môže zvýšiť pocit uspokojenia a zmysluplnosti v pracovnom živote a byť v plnej prítomnosti a pri vedomí vo vykonávaní práce. Vďaka tomu môžeme lepšie vnímať pozitívne aspekty práce a prežívať väčšiu radosť z úspechov žiakov a vlastných pedagogických úspechov. Všímavosť nám tiež pomáha rozvíjať vďačnosť a oceniť každodenné momenty, čo môže zvýšiť celkový pocit spokojnosti a zmysluplnosti.

Praktické cvičenie

Vedomé dýchanie: Dýchacie cvičenia sú základom mnohých techník všímavosti. Pomáhajú nám ukotviť sa v prítomnom okamihu a redukovať stres. Skúsime si nájsť pri dýchaní polohu, ktorá nám vyhovuje a cítime sa v nej príjemne. Môže to byť poloha v sede alebo v ľahu. Môžeme si zavrieť oči a začať dýchať. Všímajme si, ako vzduch vchádza do nášho tela a všímajme si aj to, ako vychádza. Ak spozorujeme nejaké myšlienky, nechajme ich odletie

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály