Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Správa o stave výchovy a vzdelávania detí so ŠVVP v materských školách v školskom roku 2013/2014 v SR

Dátum: Rubrika: Kontrola Zo seriálu: Správa o stave a úrovni výchovy a vzdelávania - Štátna školská inšpekcia

Zvýšená pozornosť počas výkonu školskej inšpekcie v 182 kontrolovaných školách bola venovaná výchove a vzdelávaniu (V a V) detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Z toho bolo 175 štátnych, 4 cirkevné (CMŠ) a 3 súkromné (SMŠ) školy. Zdrojom informácií boli výsledky 479 hospitácií, rozhovory s pedagogickými zamestnancami, fyzická kontrola priestorov materských škôl (MŠ), informačný dotazník pre riaditeľa MŠ a analýza dokumentácie kontrolovaných MŠ.

Z celkového počtu 10 344 detí bolo 68(0,66 %)so ŠVVP. Školy im zabezpečovali rovnoprávny prístup k V a V. Prevažne mali a školským inšpektorom predložili k nahliadnutiu osobný spis dieťaťa, návrh na prijatie, potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa, správy zo špeciálno-pedagogického vyšetrenia, písomné vyjadrenie k školskému začleneniu vedené na tlačivách podľa vzorov schválených a zverejnených ministerstvom školstva, písomnú žiadosť a informovaný súhlas zákonného zástupcu k začleneniu dieťaťa, ako aj dokumentáciu týkajúcu sa spolupráce s poradenskými zariadeniami a so zákonnými zástupcami. V návrhoch na prijatie nie vždy boli vyplnené všetky časti, absentovali dátumy, podpisy a meno osoby, ktorá podala návrh. O výchovno-vzdelávacích výsledkoch a napredovaní dieťaťa so zdravotným znevýhodnením (ZZ) v Trenčianskom kraji viedli učitelia záznamy v pedagogickej diagnostike, ktoré využívali pri poskytovaní informácií zákonným zástupcom a pri určovaní účinných výchovno-vzdelávacích postupov v spolupráci so špeciálnym pedagógom. Najvyššie počty v triedach boli dodržiavané, okrem jednej školy Banskobystrického kraja. Dieťa so ZZ bolo prijaté na základe výsledkov vyšetrenia psychologickej ambulancie a nebolo zohľadnené v celkovom počte prijatých detí do heterogénnej triedy, čo bolo v rozpore so správnymi predpismi.

Príčinami nedostatkov vo vedení pedagogickej a ďalšej dokumentácie, postupov a zaraďovaní detí do tried bola, tak ako v predchádzajúcom období, slabá orientácia učiteľov v právnych predpisoch a nedôslednosť v ich uplatňovaní. Výkonom práv detí so ŠVVP neboli obmedzované práva ostatných detí.

Školské vzdelávacie programy (ŠkVP), okrem jedného, deklarovali vytvorenie podmienok pre V a V detí so ŠVVP s rešpektovaním ich osobitosti, napr. aj zabezpečením úzkej spolupráce so zákonnými zástupcami, s inými školami, s pediatrom, s poradenskými zariadeniami, so zriaďovateľom, so zamestnancami úradov práce a sociálnych vecí, detského domova, či s mimovládnymi organizáciami. V Banskobystrickom kraji jedna MŠ uvádzala cieľ smerujúci k posilneniu spolupráce s rodinou pri zaškolení všetkých detí z obce pred vstupom do základnej školy (ZŠ).

S informovaným súhlasom zákonných zástupcov, zväčša podľa individuálnych vzdelávacích programov (IVP), ktoré školy vypracovali v spolupráci s poradenskými zariadeniami, bolo vzdelávaných 12 (17,65 %)detí. Odborníci poradenských zariadení podľa potreby poskytovali deťom, ich zákonným zástupom a pedagogickým zamestnancom odbornú pomoc a starostlivosť.

Najčastejšími formami spolupráce medzi školami a zákonnými zástupcami detí so ZZ boli konzultácie postupov k eliminovaniu zdravotného znevýhodnenia, rešpektovanie odporúčaní učiteľov a poradenských zariadení, využívanie možností priamej účasti zákonných zástupcov v procese V a V, požičiavanie špeciálnych a kompenzačných pomôcok. Ich uplatňovanie prispelo k výrazným pokrokom detí v perceptuálno-motorickej, emocionálnej a sociálnej oblasti. Kontrolované školy organizovali a zúčastňovali sa rôznych kultúrno-spoločenských a športových aktivít[1], aj v spolupráci so zákonnými zástupcami, ktorí sa primerane podieľali na rozvoji záujmov a zručností svojich detí. Realizáciou rôznorodých podujatí umožňovali prezentovanie osobnostných a sociálnych spôsobilostí detí.

Pozitívnym dopadom spolupráce škôl so zákonnými zástupcami, s rôznymi školami, poradenskými zariadeniami, samosprávami a pod. bolo skvalitňovanie V a V smerujúce k napomáhaniu rozvoja základných kompetencií detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP), ako aj k ich bezproblémovému prechodu do ZŠ. Na zlepšenie výchovno-vzdelávacích výsledkov detí prijala škola Nitrianskeho kraja opatrenia zamerané na zvýšenú individuálnu starostlivosť a argumentačnú komunikáciu so zákonnými zástupcami. V Trenčianskom kraji učitelia v spolupráci s vychovávateľmi v detskom domove a s logopédom účinne ovplyvňovali výchovno-vzdelávacie výsledky a prejavy správania sa dieťaťa zo SZP.

rozhovoroch pedagogickí zamestnanci kontrolovaných škôl konštatovali, že vzdelávanie detí so ŠVVP vyžadovalo vzájomnú ohľaduplnosť, toleranciu a kooperáciu všetkých detí. Náročné bolo prepájanie cieleného individuálneho prístupu k dieťaťu so ŠVVP s tzv. bežnou V a V, ako aj vytvorenie vhodnej rovnováhy medzi dieťaťom so ŠVVP a ostanými deťmi v triede z hľadiska uspokojovania individuálnych výchovno-vzdelávacích potrieb všetkých detí. Pozitívne sa vyjadrovali k získavaniu skúseností so vzdelávaním detí so ŠVVP, ktoré primerane zvládali učebné situácie. Poukázali na absenciu špeciálnych pedagógov, asistentov učiteľov i na nepravidelnú dochádzku detí do MŠ. Dôvodom nepravidelnej dochádzky boli časté ochorenia spôsobené oslabenou imunitou detí a finančná núdza zákonných zástupcov, čo obmedzovalo ich systematické inštitucionálne vzdelávanie sa. U detí s nepravidelnou dochádzkou sa prejavovala znížená schopnosť v sústredení sa a v zotrvaní v činnosti. Návšteva pedagogických zamestnancov Banskobystrického kraja v rodinách, rôznorodosť kultúrnych a športových podujatí pozitívn

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály