Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Legislatívna podpora rannej starostlivosti o dieťa
Dátum: Rubrika: Legislatíva
Cieľom článku je informovať o kľúčových oblastiach legislatívnych pravidiel v podpore ranej starostlivosti o dieťa v Slovenskej republike na troch úrovniach inštitúcií: rodiny, zariadení pre deti do troch rokov veku dieťaťa a materských škôl, a to aj v súvislosti s ochranou zdravia detí v nich. Sú tu opísané formy sociálnych služieb pre rodiny s deťmi do 3 rokov veku dieťaťa, oblasti požiadaviek na zariadenia pre deti a mládež. Legislatívne dokumenty legalizujú, koordinujú a zjednocujú podmienky a organizáciu starostlivosti a edukácie detí ranného veku na štátnej úrovni.
Inštitucionálne organizovaná starostlivosť a výchova do troch rokov veku dieťaťa má štátom stanovené pravidlá. Určované sú právnymi dokumentami, ktoré schvaľuje a novelizuje Národná rada Slovenskej republiky. Ministerstvá a iné orgány štátnej správy na základe platnej legislatívy vydávajú všeobecne záväzné právne predpisy.
Problematika starostlivosti a výchovy detí ranného veku patrí do právomocí hlavne troch ministerstiev:
- Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, Ministerstva zdravotníctva a
- Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Každá osoba participujúca na inštitucionálnej starostlivosti a výchove musí dodržiavať legislatívne predpisy vykonávania právomocí, povinností, činností a zodpovednosti.
Obr. č. 1: Starostlivosť o deti do 3 rokov veku podľa slovenských ministerstiev, zdroj: vlastné spracovanie
Starostlivosť v rodine
Základné východiská inštitucionálne organizovanej starostlivosti a edukácie do troch rokov veku dieťaťa podľa zákona o rodine sú rodičovské práva a povinnosti. Rozhodujúcu úlohu a zodpovednosť vo výchove dieťaťa majú rodičia. Rodičia majú právo vychovávať deti v zhode s vlastným náboženským a filozofickým presvedčením. Na výchove sa podieľa aj manžel, ktorý nie je rodičom dieťaťa, ak žije v spoločnej domácnosti. Rodičia majú právo použiť vo výchove dieťaťa primerané výchovné prostriedky tak, aby nebolo ohrozené zdravie, dôstojnosť, telesný a citový vývin dieťaťa [§ 30 zákona č. 36/2005 Z. z. Zákon o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 36/2005 Z. z.“)]. Rodičia majú povinnosť zabezpečovať sústavnú a dôslednú starostlivosť o výchovu, zdravie, výživu a všestranný vývin maloletého dieťaťa.
Rodičovské práva a povinnosti majú obaja rodičia.
Pri ich výkone sú povinní chrániť záujmy maloletého dieťaťa (§ 28 zákona č. 36/2005 Z. z.). Zákonne sú určené obmedzenia aj zásahy do rodičovských práv a povinností.
Spoločnosť uznáva, že pre všestranný a harmonický vývin dieťaťa je najvhodnejšie stabilné prostredie rodiny tvorenej otcom a matkou dieťaťa. Spoločnosť poskytuje rodičovstvu nielen svoju ochranu, ale aj potrebnú starostlivosť, najmä hmotnou podporou rodičov a pomocou pri výkone rodičovských práv a povinností (zákon č. 36/2005 Z. z.).
Štátna finančná pomoc rodinám s deťmi je podľa zákonne upravených podmienok vo forme:
- príspevku pri narodení dieťaťa,
- príspevku na viac súčasne narodených detí,
- prídavku na dieťa,
- príplatku k prídavku na dieťa,
- rodičovského príspevku a
- príspevku na starostlivosť o dieťa.
Takáto finančná pomoc môže rodičov motivovať, aby sa o svoje deti do 3 rokov veku starali predovšetkým v rodinnom prostredí. Z rôznych dôvodov môžu dieťa zaradiť do inštitucionálnej starostlivosti v rámci sociálnych služieb a predprimárneho vzdelávania v materských školách.
Sociálna starostlivosť
Štátne formy sociálnych služieb pre rodiny s deťmi do troch rokov veku dieťaťa sú viaceré. Určuje ich zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 448/2008 Z. z.“). Od 1. 3. 2017 ustanovil tiež zameranie sociálnej služby na podporu rodiny s deťmi na službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života rodičov dieťaťa do troch rokov alebo do šiestich rokov, ak je dieťaťom s nepriaznivým zdravotným stavom (novela zákona o sociálnych službách vykonaná zákonom č. 40/2017 Z. z.).
Formy sociálnych služieb pre rodiny s deťmi do 3 rokov veku dieťaťa (zákon č. 448/2008 Z. z. a novela zákona č. 40/2017 Z. z.)
Pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa |
Ide o prípady, keď rodičia, zákonní zástupcovi nemôžu zabezpečiť osobnú starostlivosť o maloleté dieťa sami alebo s pomocou rodiny z dôvodu choroby, úrazu, kúpeľnej liečby alebo úmrtia jedného z rodičov, pôrodu matky dieťaťa alebo ženy, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, narodenia najmenej troch detí súčasne alebo narodenie dvoch detí alebo viac detí súčasne v priebehu dvoch rokov, |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk