Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Chyby riadiacich pracovníkov a učiteľov pri hodnotení
Dátum: Rubrika: Súčasné trendy
Všetky podstatné chyby hodnotenia sa vzťahujú na osobu hodnotiaceho, jeho vnímanie a podvedomé procesy. Tie najčastejšie vyplývajú z osobnostných vlastností a statusu hodnotiaceho, zo zámerov, systému registrovania a spracovania informácií, z variability konkrétneho sociálneho prostredia. Významnú rolu pri hodnotení zohráva hierarchia hodnôt, motívy výkonov a predchádzajúca skúsenosť. Chyby vyplývajúce z psychiky hodnotiaceho pramenia v jeho podvedomí, ktoré zasahuje do procesu hodnotenia a deformuje vnemy – percepciu hodnotiaceho. Nebezpečné pri tomto druhu chýb býva, že si ich hodnotiaci neuvedomuje, pretože skreslenia prebiehajú pod prahom vedomia.
„Modernosť je viera, že človek nevyrába len skvelé stroje, ale aj sám seba“ J.Honzl
Chyby interpersonálnej percepcie vyplývajú z rôznych dispozícii, ktoré predstavujú odraz spoločenského prostredia, súvisia s psychickými vlastnosťami hodnotiaceho, a tie sú v súčasnom hybridnom modele vyučovania i riadenia zvlášť citlivou témou. Je v moci každého pedagóga, aby v rovine psychologicko-pedagogickej edukácie, autoregulácie a autokorekcie svojho správania tieto chyby postrehol, vyhol sa im, resp. ak vznikli, vedel ich eliminovať a korigovať. Chyby môžu do významnej miery ovplyvniť vzájomné vzťahy, narúšajú pohodu, niekedy aj tú najcitlivejšiu oblasť - spravodlivosť, ako reálnu objektivitu pri posudzovaní iných.
Pramene chybného hodnotenia
Existuje veľa chýb pri hodnotení, ktoré pramenia z:
- psychiky a zámerov hodnotiaceho - aký ja som ja a ako ja hodnotím iných,
- systému spracovania informácii - aký dôraz kladiem na informácie,
- sociálneho prostredia - z akého prostredia pochádzam,
- hierarchie hodnôt - aká je moja hodnotová os,
- riešenia situácie - akú mám tendenciu riešiť situácie.
Naše predstava o druhých ľuďoch je vytvorená na základe: vnímania, pozorovania, uvažovania, predstáv i fantázie a jednoznačne určuje naše správanie vo vzťahu k nim. Vychádza zo životnej osobnostnej skúseností, informovanosti, motivácie. Pre vzájomný vzťah je dôležitejšie, ako na sebe pôsobíme, ako sa vnímame (dojmológia), než akí naozaj sme.
Prehľad najčastejších chýb hodnotenia
CHYBA PREDINFORMÁCIE – tendencia hodnotiť na základe predinformácie pred vlastnou skúsenosťou, na základe posudzovania a informácií od iných osôb, na základe dokumentácie. Každý človek sa správa k rôznym ľuďom rôzne a preberať model hodnotenia na základe názorov iných, bez vlastnej skúsenosti je ľahké, ale aj veľmi nespravodlivé. Táto chyba hodnotenia sa potvrdila aj likvidáciou indexov na univerzitách, kde vyučujúci hodnotí študenta podľa prezentovaných vedomostí. Nemá šancu vedieť, ako obstál v iných predmetoch. Študenti i psychológovia hodnotia tento krok ako vyšší rozmer spravodlivosti, aj keď subjektívne hodnotenie, pokiaľ nejde o testovo merateľnú kontrolu poznatkov, v určitej miere môže rezonovať.
Príklad:
- Klasifikačné záznamy možnosť predinformácie ponúkajú. Je na profesionalite učiteľov, či pri hodnotení konkrétneho žiaka si uvedomia, že ne/majú tendenciu byť ovplyvnení známkami žiakov, ktoré u nich vidia z iných predmetov.
CHYBA SYMPATIE A ANTIPATIE – sympatia pôsobí motivujúco.
- Sympatia je čiastočne založená na intuitívnych prvkoch, snúbi sa s chybou podobnosti, aj keď nemusí vždy priamo s ňou korešpondovať, vyplýva z postojov a charakteru človeka. Sympatický je ten, kto sa nám v niečom podobá.
- Antipatia pôsobí demotivujúco, môže ju vyvolať celý rad rôznych charakteristík, napr. predinformácia, zovňajšok človeka, jeho spôsoby správania, schopnosti, postavenie i haloefekt.
V učiteľskom kolektíve je táto chyba vnímaná veľm
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk