Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Rodič v úlohe partnera školy

Publikované: Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Zmena životného štýlu ovplyvnila štruktúru rodinných zväzkov. „Odložené rodičovstvá“ sa stali bežným javom. Zvyšuje sa vek žien pri pôrode i počet narodených detí mimo manželstva. Dôležitú úlohu zohrávajú regionálne rozdiely, vplyv kultúrnych činiteľov, sociálnych podmienok.

Do manželstva vstupujú podstatne starší snúbenci ako tomu bolo v minulosti. Mierne vzrástol počet neformálnych spolužití. Problémom je reálny pokles príjmov. Rastie diferencovanosť rodín podľa ich ekonomickej situácie. Rodinné hodnoty však naďalej ostávajú silné. Tieto fakty sa odrážajú i na komunikácii rodiča s učiteľom. Doba, kedy bol učiteľ dominantným sprostredkovateľom informácií pre žiaka a rodičia iba finančnými prispievateľmi do pokladní rodičovských združení, je dávno preč. Škola sa potrebuje stať otvoreným priestorom, kde spolupráca učiteľa s rodičom je samozrejmosťou.Poznanie rodiny je pre voľbu motivácie žiaka učiteľom dôležité, no nie jednoduché. Rozdiely v štýloch rodičovskej výchovy sa prejavujú v takej miere, na ktorú učitelia neboli pripravení. Na jednej strane pedagógovia komunikujú s rodičmi navštevujúcimi školu v čase triednych aktívov, ktorí proces vzdelávania detí nechávajú plne v kompetencii pedagógov. Na druhej strane ovplyvňujú i deti rodičov, ktorí necítia zodpovednosť za vzdelávanie potomkov a ich aktivita v tomto smere je sporadická, ak vôbec je. Silnie aj generácia rodičov, ktorí sa učia byť aktívnymi partnermi školy. Komunikácia si vyžaduje citlivé vnímanie situácie, osvojenie si nových zručností pre riešenie rôznych životných situácii s ohľadom na potreby detí ako zo strany rodičia, tak i učiteľa.

Očakávania rodičov v nadväznosti na možné zdroje sporov

Rodič ako objednávateľ vzdelávania pre svoje dieťa vstupuje do spolupráce s učiteľom s určitými očakávaniami. Ich naplnenie je možné v priamej komunikácii s učiteľom, ale aj prostredníctvom triednych aktívov, výborov rodičov, školských rád. Školy prijali fakt, že objednávateľmi vzdelávania detí sú rodičia, rôzne. Najintenzívnejšie ústretovosť školy vnímajú v období pred zápismi prvákov - administrátori webu dopĺňajú aktuality, riaditelia škôl investujú energiu do vytvorenia pútavého letáka, učitelia prvého stupňa pripravujú so svojimi žiakmi pre budúcich prváčikov darčeky a nacvičujú zaujímavý program. Rodičia vyjadrujú nadšenie, hodnotia školy, komunikujú svoje predstavy.

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk