Učitelia, žiaci, internet
Tou najpodstatnejšou skutočnosťou, ktorá odlišuje dnešné generácie žiakov a študentov v školách (nar. cca od roku 1993) od tých predchádzajúcich, je rola, ktorú v ich životoch zohráva internet. Pre tieto generácie je internet prirodzenou a každodennou súčasťou ich života, čo sa o ich učiteľoch a riaditeľoch povedať nedá. Vekový priemer učiteľov na slovenských školách je 43 rokov (TALIS, 2013). Inak povedané, dnešní učitelia sa začali učiť orientovať na internete priemerne vo veku 20 rokov (ak považujeme rok 1995 za rok, kedy sa internet dostal k širšej verejnosti - zdroj tech.sme.sk). Aj to išlo o "pionierov" na internete, ktorý sa iba ťažko dá prirovnať k internetu, s ktorým vyrastali deti v 21. storočí. Táto generačná medzera je ale ešte výraznejšie znásobená, ak si uvedomíme, v čom spočíva.
Vzdelávací obsah a forma
Veľká časť obsahu, ktorý sa ostatných niekoľko desaťročí až dodnes odovzdával z generácie na generáciu, od učiteľov žiakom, spočíva v odovzdávaní faktických informácií. Tých najdôležitejších reálií, ktoré žiaci budú v živote potrebovať a ktoré potrebujú pre všeobecný prehľad a neskoršie vzdelávanie. Taktiež, množstvo vzdelávania, ktoré sa deje, je účelové. Často učíme žiakov, aby vedeli odpovedať v písomke, namiesto toho, aby učivu naozaj rozumeli.
Je toto štandard, ktorým sa chceme riadiť?
Potrebujeme si uvedomiť, že pokiaľ predchádzajúce generácie túto možnosť nemali, dnešné deti si doslova všetko, čo im učiteľ vie povedať, dokážu nájsť sami.
45-minútový výklad z hodiny dejepisu o napoleonskom Francúzsku deti dokážu nahradiť zadaním jedného slovíčka a jedným kliknutím. Google.com, zadať: Napoleon, klik na článok na Wikipédii (kde je už d
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).