Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

IVP v triedach pre žiakov s ťažkým alebo hlbokým mentálnym postihnutím

Publikované: Autor/i: PaedDr. Drahoslava Vaščáková

Potreby znevýhodnených žiakov sa odlišujú od potrieb ostatných žiakov a  je nevyhnutné zamyslieť sa  nad spôsobmi ich vzdelávania a vzdelávanie riešiť prostriedkami, ktoré sa odlišujú od štandardných. Na zabezpečenie realizácie vzdelávania slúžia individuálne vzdelávacie programy.

Individuálny výchovno-vzdelávací program (ďalej IVVP) je súčasťou povinnej dokumentácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej ŠVVP). 

Školský zákon definuje, čo má IVVP obsahovať:

  • základné informácie o žiakovi a vplyve jeho diagnózy na výchovno-vzdelávací proces,
  • požiadavky na úpravu prostredia triedy, učebných postupov, učebných plánov, učebných osnov,
  • požiaadavky na organizáciu výchovno-vyučovacieho procesu a 
  • požiadavky na zabezpečenie kompenzačných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a personálnu pomoc.

Pri vypracovávaní IVVP sa učitelia stretávajú s množstvom nejasností súvisiacich s nedostatkom vedomostí a informácií. Vypracováva ho triedny učiteľ po ukončení diagnostickej doby žiaka (3 mesiace), na základe posúdenia psychlogického vyšetrenia a špeciálnopedagogického vyšetrenia, konzultácie s lekárom. IVVP sa vypracováva priamo „na mieru“ každému žiakovi. Autorka D. Jurcovičová (2009) uvádza, okrem klasických častí, ktoré musí individuálny program obsahovať, aj ďalšie oblasti.

Po formálnej stránke obsahuje:

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk