Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Čo treba mať na zreteli pri skupinovej práci?

Publikované: Autor/i: prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.

Skupinové vyučovanie je prínosom najmä v tom, že vedie žiaka k poznávaniu nového, pretvára doterajšie jeho poznatky (konštruuje nové vedomosti). V skupinovom vyučovaní dochádza k sociálnemu sprostredkovaniu, porovnávaniu názorov, diskusii o zistenom a pod. U žiaka môže nastať „poznávací zlom“ – zistil, „objavil“ niečo, čo si predtým neuvedomoval, nepripisoval tomu dôležitosť, vážnosť a pod. Výsledný konštrukt je to, že žiak dospel od prekonceptu k novému poznaniu. 

Nemecký pedagóg W. Matte (2002, s. 32 – 37) hovorí, že skupinová práca si vyžaduje zo strany učiteľa pozornosť, a to aj z hľadiska kvality práce.

Ide najmä o nasledovné:

  • je dôležité, aby členovia skupiny chceli spolupracovať, mali záujem na dosiahnutí a splnení stanovených cieľov,
  • v skupine musí byť komunikácia, pri ktorej dochádza k výmene názorov, prostredie musí byť také, aby v ňom prevládala vzájomná dôvera, akceptovanie názorov a pod.,
  • veľkosť skupiny by nemala byť väčšia ako 7 žiakov, pri väčšom počte sa koordinácia práce stáva zložitejšou, ťažšie sa zabezpečuje koordinácia spolupráce,
  • činnosti v skupine by mali byť správne rozdelené medzi všetkých členov,
  • to isté možno vzťahovať aj na zabezpečenie dynamiky práce v skupine,
  • správne rozdelené, primerané úlohy a ich riešenie majú vplyv aj na motiváciu žiakov do činnosti,
  • dobre organizované skupinové vyučovanie odstraňuje, resp. významne znižuje stresové situácie žiakov, ktoré sú niekedy pozorovateľné v klasickom vyučovaní.

Tabuľka č. 2:Efektívne a neefektívne pracujúce skupiny (Upravené podľa Mazur – Roik, M., 2019)

Skupina pracujúca efektívne

Skupina pracujúca neefektívne

Atmosféra je uvoľnená, nestresujúca, bez obmedzenia, žiaci aktívne pracujú, prejavujú záujem.

Atmosféra, v ktorej je pozorovateľná nuda, nezáujem a ľahostajnosť.

Živá diskusia, každý sa do nej aktívne zapája a prispieva k riešeniu danej úlohy.

Hovorí iba jeden alebo dvaja žiaci, ostatní majú malý záujem o diskusiu k riešenej téme.

Každý rozumie úlohám, vie čo má robiť.

Práca v skupine viazne, žiaci nevedia čo majú robiť.

Žiaci sa navzájom počúvajú, zvažujú a porovnávajú prednesené návrhy, riešenia a pod.

Žiaci sa nepočúvajú, nespolupracujú, prednesené návrhy, námety, riešenia nevedú k diskusii.

Vyjadrujú sa rôzne názory, skupina sa nimi zaoberá, hodnotí, vyjadruje sa k ním. Každý je zapojený do činnosti až do skončenia úlohy.

Rozdiely názory nie sú účinne zhodnotené. Skupina ako celok sa nimi málo zaoberá. U niektorých žiakov to vyvoláva nespokojnosť s prácou.

Žiaci nie sú ovplyvňovaní vo vyjadrovaní názorov a stanovísk. Učia sa kritický myslieť a bez problémov vyjadrovať svoje názory.

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk