Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Vláda schválila tri novely zákonov, ktoré pôjdu do Národnej rady SR
Kategória: Aktuality Autor/i: minedu.sk
Zákony reagujú na plánovanú reformu obsahu vzdelávania, digitalizáciu, reformu poradenského systému či zmeny vo vzdelávaní učiteľov.
V zákonoch sa definuje pojem inkluzívne vzdelávanie, ich súčasťou je aj transformácia poradenského systému. Zákony zohľadňujú zmeny v učive, na ktorých aktuálne pracujú učitelia a odborníci z praxe pod vedením ŠPÚ. Vzdelávanie učiteľov sa plánuje otvoriť aj pre neštátne subjekty, plánuje sa zavedenie školských klastrov, aj maximálny počet žiakov v školskom klube detí na 26. V rámci odborného vzdelávania sa umožní žiakom neskorší vstup do duálneho vzdelávania.
Zmeny sa týkajú:
- zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2018 Z. z.
- zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
- zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony - nové znenie
Zdroj: https://rokovania.gov.sk/RVL/Negotiation/1155
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V návrhu zákona sa najmä:
- zjednodušuje preukazovanie bezúhonnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- ustanovuje možnosť zbaviť mlčanlivosti aj fyzickú osobu, ktorá už nevykonáva pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovnú činnosť odborného zamestnanca a ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedela ako pedagogický zamestnanec alebo ako odborný zamestnanec,
- vytvára nová kategória pedagogického zamestnanca, a to školský digitálny koordinátor,
- ustanovuje, že za hodinu práce nadčas sa bude hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti považovať len vtedy, ak bude splnený základný úväzok,
- rozširuje kompetencie školského špeciálneho pedagóga a niektorých odborných zamestnancov, reguluje výkon činnosti riaditeľa školy a školského zariadenia a rozširuje kompetencie školského koordinátora vo výchove a vzdelávaní,
- mení zabezpečovanie uvádzania začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo začínajúceho odborného zamestnanca,
- ustanovujú nové kariérové pozície školský digitálny koordinátor a koordinátor školského podporného tímu,
- zjednodušuje zaraďovanie do kariérových stupňov a vykonávanie atestácií,
- rozširuje sa okruh atestačných organizácií,
- zjednodušuje sa organizovanie všetkých druhov vzdelávania v profesijnom rozvoji,umožňuje absolvovať kvalifikačné, funkčné, špecializačné a inovačné vzdelávanie aj ďalším fyzickým osobám, na ktoré sa inak zákon nevzťahuje,
- spresňuje spĺňanie podmienok odborného garanta a lektora kvalifikačného vzdelávania,
- spresňujú sa podmienky financovania profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- ustanovuje sa možnosť Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky poskytnúť dotácie zamerané na podporu aktivít profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- ustanovuje sa možnosť vzdelávať sa v inom než slovenskom jazyku,
- mení sa rozsah zapisovaných údajov v Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení,
- ustanovujú sa podmienky zriadenia, zloženie a činnosť školského podporného tímu,
- dopĺňa možnosť vyplácať funkčný plat za prácu nadčas v období čerpania náhradného voľna,
- umožňuje priznať osobný príplatok pre pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca za prácu vykonanú nad rámec pracovných povinností na obdobie, kedy sú tieto činnosti vykonávané.
Zdroj: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/26284/2
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony - nové znenie
Cieľom návrhu zákona je najmä:
- zefektívnenie procesu prijímacieho konania na vzdelávanie v stredných školách,
- zosúladenie terminológie a systému hodnotenia žiakov v základných školách a v stredných školách,
- rozšírenie dištančného vzdelávania v dennej forme štúdia ako systémové opatrenie,
- otvorenie trhu s edukačnými publikáciami,
- úprava zdravotnej spôsobilosti žiaka,
- spresnenie postupov vo výchove a vzdelávaní v školách s medzinárodným programom,
- zmena spôsobu získavania nižšieho stredného vzdelania,
- komplexná zmena systému poradenstva a prevencie,
- zavedenie pojmu národnostné školy a národnostné školské zariadenia,
- zníženie množstva zákonnej úpravy vo vzťahu k pedagogickej dokumentácii a ku komisiám pri ukončovaní výchovy a vzdelávania v stredných školách,
- vytvorenie rámca pre väčšiu variabilitu pôsobenia škôl s organizačnými zložkami.
Zdroj: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/26320/1
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2018 Z. z.
Návrh zákona napr.:
- reaguje na potrebu odstránenia administratívnej záťaže pri vstupe odboru vzdelávania učiteľstvo pre materskej školy a vychovávateľstvo do systému DV,
- zavádza možnosť vstupu centier pre deti a rodiny a subjektov, ktoré vykonávajú OSPODaSK a poskytovateľov sociálnych služieb do systému DV,
- zavádza sa nový inštitút nadpodnikového vzdelávacieho centra, ktorého cieľom je podporiť predovšetkým vstup malých a stredných podnikov a samostatne zárobkovo činných osôb do systému DV, zvýšiť kvalitu a atraktivitu poskytovaného odborného vzdelávania a prípravy v systéme DV ako aj celkovej koordinácie odborného vzdelávania a prípravy zo strany zamestnávateľov a stavovských a profesijných organizácií,
- zavádza osobitný model experimentálneho overovania odborov vzdelávania na SOŠ, stredných športových školách, stredných umeleckých školách a konzervatóriách, ktorého cieľom je ešte viac zosúladiť potreby trhu práce a zamestnávateľov s ponukou odborov vzdelávania, čo má byť zabezpečené prostredníctvom podávania návrhov na nové odbory vzdelávania cez vecne príslušné stavovské organizácie a profesijné organizácie,
- odstraňuje administratívnu záťaž pre zamestnávateľov v procese overovania spôsobilosti pre systém DV,
- zavádza sa možnosť realizovať praktické vyučovanie formou cvičnej práce aj v akreditovanej inštitúcii v rámci praktického vyučovania v zahraničí,
- rozširujú sa dôvody možnosti výpovede zmluvy o DVzo strany stredných od borných škôl,
- optimalizuje sa spolupráca SOŠ so zamestnávateľom v procese prijímania žiakov do systému DV za účelom efektívnejšej informovanosti všetkých relevantných subjektov,
- upravujú sa náležitosti ukončenia učebnej zmluvy písomnou dohodou so súhlasom školy a ďalšie náležitosti učebnej zmluvy,
- upravujú sa náležitosti týkajúce sa praxe hlavného inštruktora a inštruktora a možnosť získať kvalifikáciu hlavného inštruktora alebo inštruktora v neformálnom vzdelávaní a informálnom učení sa, problematiku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci na pracovisku zamestnávateľa, stravovanie žiakov vo vlastnom zariadení u zamestnávateľa, či podnikové štipendium pre žiakov v systéme duálneho vzdelávania aj mimo pracoviska praktického vyučovania.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk