Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

ÚVZ SR - Odporúčania k príprave dieťaťa na školské povinnosti

Kategória: Aktuality Autor/i: uvzsr.sk

Úradu verejného zdravotníctva SR pripravil odporúčania k príprave dieťaťa na školské povinnosti. Odpovede na najčastejšie otázky poskytli doc. MUDr. Janou Hamade, PhD., MPH, MHA a MUDr. Hana Janechová. 

Strava

Zdravá desiata by mala obsahovať celozrnné pečivo + nátierka/syr, porciu ovocia a zeleniny - zdroj vlákniny a vitamínov, mlieko (probiotické a acidofilné výrobky) a jogurty – zdroj vápnika, ktorý je dôležitý pre vývoj dieťaťa, kvalitný nápoj - čistá voda, ktorú je možné striedať s nesladeným čajom, čerstvými šťavami alebo nesýtenou minerálnou vodou.

Nevhodnou desiatou sú energetické a rôzne sladené nápoje, sladkosti – obsahujú rýchle kalórie. Deťom ich nemusíte úplne zakazovať, no uprednostnite kvalitné výrobky, napríklad cereálne keksíky, sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa.

Súčasťou správnych stravovacích návykov je i dodržiavanie približne rovnakých časových intervalov na jedlo. Zdravé stravovacie návyky sa formujú predovšetkým v rodine. Škola sa na ich formovaní a udržiavaní môže spolupodieľať cestou ponúkaných jedál a rôznych edukatívnych programov a projektov.

Zdroj: uvzsr.sk

Školská taška 

Kvalitná školská taška: kvalitný, zdraviu neškodný a mäkký materiál popruhov, aby sa čo najmenej vtláčali do svalstva a kostí, širšie a nastaviteľné popruhy, ktoré rovnomerne obopínajú obe plecia, aby sa hmotnosť tašky rozdelila rovnako, ľahká, kopíruje tvar chrbtice. treba sa vyvarovať noseniu tašky iba na jednom pleci, čo spôsobuje jednostrannú záťaž a môže viesť k poškodeniu chrbtice.

Z hľadiska ochrany zdravia žiakov sa odporúčajú nasledovné hmotnosti školských aktoviek podľa ročníkov základnej školy: žiaci 1. a 2. ročníka: 2,5 kg, žiaci 3. a 4. ročníka: 3,5 kg, žiaci 5. a 6. ročníka: 4,5 kg, žiaci 7. až 9. ročníka: 5 kg.

Kvalitná detská obuv

Obuv by mala byť ľahká, nízka členková, šnurovacia alebo uzatvárateľná textilným pásikom, respektíve na zips, podpätky by mali byť čo najnižšie. Mala by byť pevná päta, zároveň dostatočne mäkká a ohybná podrážka pod prstami a strednou časťou chodidla. Mala by mať dostatok miesta pre prsty pre správny rast kostí.

  • V škole: bezpečné uzatvorené prezuvky, vyrobené z prírodných materiálov, napríklad zo spracovanej kože a textilu. Sú mäkké, priedušné, absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla.
  • V interiéri: ľahká vzdušná obuv, pre menšie deti s remienkom alebo so šnúrkami.

Pre aktívny odpočinok: športová obuv zodpovedajúca požiadavkám príslušného športu, vychádzková celoročná alebo zimná obuv má mohutnejšiu a trvanlivejšiu konštrukciu  s pevnou podošvou, rekreačná obuv je určená na rekreačno-vychádzkové príležitosti, na dlhšie vzdialenosti aj v prírodnom prostredí, má pevnejšiu konštrukciu zvršku a robustnú podošvu.

Odborníčka odporúča vyhnúť sa nevhodným materiálom pre detskú obuv, ako sú koženka, plast, či poroméry (syntetické napodobeniny kože).

Zdroj: uvzsr.sk

Adaptácia dieťaťa na školu 

Ak si všimnete u svojho dieťaťa napríklad zmeny týkajúce sa zdravia očí (žmúrenie, problémy so zaostrením či iné problémy s videním), absolvujte ešte pred nástupom do školy prehliadku dieťaťa u očného lekára. V prípade, že dieťa trpí dioptrickou chybou, neliečenou tupozrakosťou alebo škúlením, je to pre neho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a nedokáže sa sústrediť.

  • Vhodné je už zo začiatku vypestovať u dieťaťa potrebné režimové prvky –  vstávať v určitú hodinu a chodievať spať v rovnaký čas.
  • Po nástupe do školy si treba určiť, kedy sa  rodič bude s dieťaťom učiť - najvhodnejší čas nastáva, keď sa dieťa vráti zo školy a 1 až 2 hodiny si odpočinie.
  • Školská príprava predstavuje nielen samotné úlohy, ale aj upratovanie v taške, overenie ostrosti farbičiek a ceruziek, prípravu vecí na ďalší deň a podobne.
  • Spočiatku je na mieste s týmito činnosťami dieťaťu pomáhať, a to napríklad formou vysvetlenia, čo je potrebné do tašky vložiť, vybrať, aké úlohy urobiť. 

Špecifické príznaky stresového stavu žiaka: prestáva hovoriť o škole, dáva rodičom len potrebné informácie, na ktoré sa sami spýtajú, nezvyčajné prerieknutia a neobratnosti v jednoduchých motorických zručnostiach, sťažený optimálny výkon, ktorý je vyvolaný preťažením žiaka, ako aj množstvom úloh, ktoré musí riešiť v časovej tiesni. K stresu prispieva napríklad zvýšená kritika, veľké zaťaženie pamäte či ohromné množstvo faktografie. Aj to vedie často k preťaženosti žiaka, poklesu výkonnosti a nástupu stresových stavov.

Rodič by sa mal  porozprávať s dieťaťom o jeho starostiach bez irónie, nemal by ho kritizovať a vytýkať mu nedostatky, treba dať najavo pochopenie a vieru v zlepšenie danej situácie, mal by dbať u dieťaťa na dostatok spánku, pohybu na čerstvom vzduchu a zdravú výživu, je dôležité pomáhať žiakovi s plánovaním a organizáciou času, treba si overiť, či žiakovi nespôsobuje stres i vysoká mimoškolská aktivita.

Zdroj: uvzsr.sk

Spánok školáka

Odporúčané množstvo spánku (nezohľadňuje individuálne potreby):

  • školáci od 6 do 13 rokov - 9 až 11 hodín spánku,
  • staršie deti od 14 do 17 rokov - 8 až 10 hodín spánku,
  • mladší dospelí od 18 do 25 rokov - 7 až 9 hodín spánku.

Dôsledky dlhodobej spánkovej deprivácie u dieťaťa: vyčerpanosť, zhoršená nálada (deti sú oveľa popudlivejšie, podráždenejšie, rýchlo sa rozčúlia), zhoršené sociálne správanie, zhoršený kognitívny vývoj a znížená schopnosť učenia.

Predspánková rutina detí aj adolescentov neobsahovala aktivity so svietivými displejmi, ako je počítač, televízia, herná konzola, smartfón či tablet. Miestnosť na spanie by mala byť zatemnená, teda mali by byť zatiahnuté závesy či žalúzie. Miestnosť by mala byť tichá, vyvetraná a chladnejšia než ostatné obytné priestory v byte či dome. Vhodná je teplota do 20°C, avšak nie menej ako 16°.

Zdroj: uvzsr.sk


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov