Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Témy 10. čísla časopisu manažment školy v praxi
Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia
V novom čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme dôležitosti globálneho a multikultúrneho vzdelávania, prejdeme si učebné štýly žiakov stredných škôl, informujeme o zmenách pri inventarizácii majetku škôl a školských zariadení a bližšie opíšeme činnosť reedukačných centier. Riešime otázky a z oblasti pracovno-právnych vzťahov. Nechýba ani stretnutie s históriou a jej pohľad na žiacku knižku a terminovník plánov na mesiac november pre manažérov škôl a školských zariadení.
Z obsahu vyberáme
T. Soroková - Multikultúrne vzdelávanie v pedagogickej praxi
Multikultúrne vzdelávanie ako prierezová téma zasahuje do všetkých vzdelávacích oblastí, predovšetkým predmetov humanitného charakteru. Smerovať by mala k osvojeniu pozitívnych hodnotových vzorcov sociálneho správania. V súčasnej dobe je psychologicky táto schopnosť zvlášť náročná, nakoľko politická svetová situácia spôsobuje obrovskú migračnú vlnu, ktorá prináša krajinám EU šok, ktorý má sociálny a emocionálny rozmer. Mnoho ľudí sa začína cítiť vo vlastnej krajine ohrozene a bezmocne, nakoľko pomoc pre integrujúce kultúry si vyžaduje obrovské finančné prostriedky, ktoré plynú z daní domáceho obyvateľstva a domáce obyvateľstvo v dôsledku dlhodobej nespokojnosti so svojim finančným a sociálne statusovým ohodnotením je nútené štrajkovať za svoje práva. Táto problematika v zvlášť citlivej situácii má za následok, že multikultúrna výchova a vzdelávanie môžu mať čiastočne depresívny charakter. Multikultúrne vzdelávanie predstavuje smer k zvýšeniu uvedomenia o prínose multikultúrnej spoločnosti, hovorí o sile rozdielov, zvykov, ideológie, ktoré toto spoločenstvo prináša. Uvedené vzdelávanie nás vyzýva k sebareflexii, k pohľadu, čo chceme prostredníctvom tejto edukácie dosiahnuť.
I. Veverková Konečná - Inventarizácia majetku v školách a školských zariadeniach
Podľa § 184 Zákonníka práce sa inventarizácia musí vykonať pri uzatvorení dohody o hmotnej zodpovednosti, pri jej zániku, pri preradení zamestnanca na inú prácu alebo na iné pracovisko, pri jeho preložení a pri skončení pracovného pomeru. Na pracoviskách, kde pracujú zamestnanci so spoločnou hmotnou zodpovednosťou (napr. školské jedálne) sa musí inventarizácia vykonať pri uzatvorení dohôd o hmotnej zodpovednosti so všetkými spoločne zodpovednými zamestnancami, pri skončení všetkých týchto dohôd, pri preradení na inú prácu alebo preložení všetkých spoločne zodpovedných zamestnancov, pri zmene vo funkcii vedúceho alebo jeho zástupcu, na žiadosť ktoréhokoľvek zo spoločne zodpovedných zamestnancov pri zmene v ich kolektíve, pri odstúpení niektorého z nich od spoločnej dohody o hmotnej zodpovednosti.
K. Kurčíková - Globálne vzdelávanie a nové horizonty kurikuly
Vzdelávanie a získavanie vedomostí má mnoho podôb. Ideálne je, ak sa žiaci učia prostredníctvom prostredníctvom reálnych situácií. Veľmi dôležitá je pripravenosť človeka učiť sa (škôlka, škola, univerzita). Kľúčovým je i vzťah medzi pedagógom a žiakom. Učenie sa v reálnych situáciách podnecuje jednotlivcov k vlastnému sebapoznávaniu.
S. Sámelová: Učebné štýly žiakov stredných škôl
Je dobré, ak si učiteľ urobí prehľad v triede, kde učí, ktorý zo zmyslových preferencií je viac dominantný a ktorý menej zastúpený, aby mohol vytvárať na vyučovacích hodinách také situácie, ktoré umožnia čo najväčšiemu počtu žiakov pochopiť dané učivo a správne si ho osvojiť, utvrdzovať.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk