Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Manažment školy v praxi č. 5/2017
Kategória: Aktuality
V novom čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme dôležitosti spätnej väzby v procese riadenia škôl, psychologickej príprave pedagógov v praxi. V prípadovej štúdii sme sa pozreli na nadčasovú prácu pedagogických zamestnancov a v rozhovore s mediátorkou sme rozoberali, v akej miere ovplyvňuje úprava rodičovských práv a povnností školskú dochádzku detí. Nechýbajú ani zaujímavé informácie k výletom na záver školského roka.
Vyberáme z tém časopisu Manažment školy v praxi
M. Čačková - Dôležitosť spätnej väzby v procese riadenia škôl
Po vecnej stránke je spätná väzba hodnotiacou informáciou o kvalite konečného výsledku alebo o odchýlkach pri plnení zadanej úlohy. Tvorí podstatný prvok vedenia spolupracovníkov. Dobrá spätná väzba vedie buď k motivácii a k udržaniu výkonu zamestnanca, alebo si vyžiada opatrenia, ktoré povedú k žiadanej zmene.
Druhy spätnej väzby:
- Posilňujúca spätná väzba – Informuje o tom, čo sa podarilo, posilňuje doterajšie žiadané chovanie hodnoteného človeka. Cieľom posilňujúcej spätnej väzby je udržanie, alebo zvýšenie výkonu. Pomocou posilňujúcej spätnej väzby získava zamestnanec pocit dôvery a vnútornej istoty. Tie sa budujú prostredníctvom vedomia jeho vlastnej hodnoty, a tým sa vytvára základ pre zlepšenie jeho pracovného výkonu.
- Rozvojová spätná väzba – Poukazuje na potrebu zmien. Čo treba urobiť preto, aby bolo možné dosiahnuť požadovaný výsledok? Cieľom je naštartovať proces učenia tak, aby bolo možné dosiahnuť požadovaný výsledok buď ešte v priebehu pracovného procesu alebo neskôr. Prostredníctvom rozvojovej spätnej väzby získava zamestnanec orientáciu o tom, na čom by mu malo najviac záležať.
Je veľmi dôležité, aby sa tieto dva druhy spätnej väzby používali oddelene. V opačnom prípade dôjde k zmiešaniu posilňujúcich a vývojových impulzov a zamestnanec ich nedokáže roztriediť.
Spätná väzba slúži tiež k rozvoju sociálnych kontaktov. Vždy spolu komunikujú dvaja ľudia. Vzniká tak medzi nimi vzťah. Čím silnejšie emócie sa v spätnej väzbe prejavujú, napr. radosť z úspechu kolegu, alebo naopak sklamanie z neúspechu, tým hlbšie je aj sociálne zdieľanie a motivácia k ďalšej komunikácii. Dobrá spätná väzba zahŕňa obidve roviny komunikácie – vecnú aj vzťahovú a obidve vzájomne prepája.
Celý príspevok: Dôležitosť spätnej väzby v procese riadenia školy
D. Tragalová - Učiteľ je v procese rozpadu rodiny neraz ako mediátor
Konflikt sa vyvíja v rôznych fázach, nevzniká len tak z ničoho nič. Rozvod je už len dôsledok predchádzajúcich konfliktov. Rodičia a deti prežívajú negatívne emócie dlho predtým, ako k rozvodu príde. Rozchod sa spája s určitými fázami psychorozvodu. Odmietanie skutočnosti až po úplne prepuknutie konfliktu v sebe zahŕňa hnev, bezmocnosť, smútok, pocit krivdy, pocit sebaľútosti, menejcennosti, obavy z ďalšej existencie, ale aj myšlienky na pomstu, odplatu. Iniciátor rozvodu môže prežívať pocit viny za rozpad rodiny. Žiaľ, takmer vo všetkých vysoko sporových rodinných konfliktoch sa rodičia zaoberajú výlučne sebou a orientujú sa na partnera v konflikte. Kým predtým sa v rodine všetko „točilo“ okolo detí, v konflikte už partneri vôbec nezohľadňujú potreby svojich detí. Nesnažia sa ich od konfliktu ochrániť, ale častokrát deti do konfliktu zapájajú. Nútia ich zaujať nejakú pozíciu voči jednému z rodičov. Pre deti už samotné hádky, ktorým veľakrát nerozumejú, sú veľkým utrpením. Prežívajú tzv. konflikt lojality. Zrazu stoja pred rozhodnutím vybrať si jedného z rodičov, napriek tomu, že ich milujú oboch. Odvahou vybrať jedného eliminujú strach pred stratou oboch. Pre deti je celé toto obdobie veľmi traumatizujúcim obdobím, v ktorom prežívajú vo väčšej miere strach zo straty, smútok, pocit ohrozenia, hnev, ale aj hanbu pred kamarátmi, či pocit menejcennosti. Neraz obviňujú samých seba za rozpad rodiny. Deti samé vravia, že v tomto období mali pocit, akoby o ich problémoch vedel celý svet.
Mali by rodičia komunikovať rozvod, rodičovskú dohodu so školou? Kedy? Ako?
Jednoznačne áno. Dieťa polovicu svojho dňa trávi v škole. Učitelia by mali vedieť, keď sa rodina rozpadá. Rodičia si môžu spolu alebo aj individuálne dohodnúť stretnutie s triednym učiteľom za účelom oboznámenia ho s tým, že sa definitívne rozchádzajú. Učiteľovi tým umožnia lepšie pochopiť správanie dieťaťa a odpozorovať situácie, keď začne mať dieťa výrazne problémy, ktoré môžu nepriaznivo pôsobiť nielen na zhoršený prospech v škole, ale dokonca aj na zdravie dieťaťa. Rovnako rodičovskú dohodu alebo rozsudok súdu o porozvodovom usporiadaní rodiny by mali rodičia predložiť škole, aby učitelia poznali nový režim dieťaťa. Dieťa môže byť zverené do výlučnej starostlivosti jednému rodičovi alebo do striedavej starostlivosti oboch rodičov. Hlavne pri mladších deťoch je dobre vedieť, kto a kedy si bude pre dieťa do školy chodiť, kto sa s ním učí a pod. Dôležité je upozorniť na to, že učitelia nesmú odopierať rodičovské práva rodičovi, ktorý nemá dieťa vo svojej výlučnej starostlivosť a sú povinní informovať oboch rodičov rovnako o školskom prospechu dieťaťa, jeho správaní, či o plánovaných mimoškolských aktivitách. Rozvodom rodičovské práva a povinnosti nezanikajú, ale zostávajú zachované obom rodičom v rovnakej miere.
Celý príspevok: Rozhovor
P. Lengyel - Sezóna školských výletov a exkurzií
Cesta vlakom so sebou prináša aj isté zásady, ktoré by si mal učiteľ osvojiť, ak sa chce vyhnúť nepríjemnostiam. Učiteľ aj žiaci môžu cestovať bezplatne, len ak majú preukaz bezplatnej prepravy.
Každý druh vlakov so sebou prináša výhody aj obmedzenia. Na IC (InterCity) vlaky neplatí bezplatná preprava. Pri EC (EuroCity) vlakoch ŽSSK platí bezplatná preprava, treba však príplatok za použitie EuroCity vlaku. Pri súkromníkoch Regiojet, LEO Expres, ARRIVA neplatí bezplatná preprava, ale ceny sú celkom priaznivé. Pri vlakoch R (rýchlik) a RR (regionálny rýchlik) platia tzv. kontingenty, ktoré určujú, koľko bezplatných lístkov je vo vlaku.Pri osobných vlakoch a REX (Regionálny expres) vlakoch kontingenty neplatia, ak však kupujeme skupinový lístok, musíme najmenej tri dni dopredu požiadať ŽSSK o schválenie prepravy. ŽSSR nám môžu, ale aj nemusia vyhovieť. Pri plánovaní cesty musíme ísť konkrétnymi vlakmi, ktoré nám boli schválené, inak nás môžu pokutovať. Výnimkou sú situácie, keď sú veľké meškania, či mimoriadne situácie. Dobre je najprv sa poradiť so sprievodcom.
Pri cestovaní vlakom sa môžeme rozhodnúť, či budeme vypravení ako skupina alebo ako jednotlivci.
Ak cestujeme ako skupina, treba vypísať formulár dostupný na stránkach ŽSSR. Schválený formulár nám zaručuje, že o nás vedia. Ak sa rozhodneme kúpiť si lístky bez formulára, ušetríme čas byrokratickými úkonmi, ale v prípade napr. meškania alebo mimoriadnej udalosti, sa pozerajú na každého žiaka ako na samostatného cestujúceho, čo nám môže situáciu skomplikovať.
Celý príspevok: Sezóna školských výletov a exkurzií
T. Soroková - Psychologická príprava pedagógov v praxi
Rozvíjanie psychologickej edukácie by sa malo stať súčasťou prípravy odborníkov, najmä v učiteľskej praxi, ďalej v oblasti zdravotníckych a pomáhajúcich profesií.
Niektorí psychológovia ponúkajú model prepojenia edukačnej psychológie a tém diverzity s cieľom rozvíjať psychologickú gramotnosť vo vyššom vzdelávaní. Budovať psychologickú edukáciu učiteľov rozhodne neznamená „vytvárať z učiteľa psychológa“ (a potenciálne tak zasahovať do psychologickej profesie neodbornými prístupmi a zásahmi), ale naopak, naučiť budúcich učiteľov a učiteľky odborne, adekvátne a pritom eticky korektne aplikovať poznatky základných a aplikovaných psychologických vied do učiteľskej profesie, efektívne spolupracovať s odborníkmi psychologických vied a ďalších pomáhajúcich profesií a hlavne motivovať ich k osobnostnému rastu.
Psychologická príprava a edukácia budúcich učiteľov predpokladá inovatívne prístupy, ktoré treba monitorovať s rozvojom doby a vedecko-technického pokroku. Problémy dnešných žiakov majú iný rozmer ako to bolo za čias, keď sa pedagóg pripravoval na učiteľské povolanie. Časový rozmer rokov, kým sa zo žiaka stane pedagóg je dostatočne dlhý na to, aby sa zmenili spoločenské vzťahy, status, povolania, rozvoj vedy a jej implementácia do IT, ako aj iné imperatívy, ktoré prinesie vyvíjajúca sa doba. Každým rokom sa menia problémy v školstve. a preto nestačí len akademická psychologická edukácia pedagógov. Jednoznačne nie je dostatočná len pregraduálna, ale zvlášť je potrebná postgraduálna aktualizácia poznatkov a hlavne spôsoby riešenia v praxi, ktoré nastavia zrkadlo riešeniu jednotlivých problémov, ktoré môžu mať dobovo aktuálny individuálny, ako aj všeobecný rozmer. Na učiteľa sú v tomto smere kladené mimoriadne náročné úlohy, ktoré popri psychologickej bdelosti musia zvládať stále vyvíjajúce sa aj odborné znalosti.
Celý príspevok: Psychologická príprava pedagógov v praxi
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk