Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
COVID-19 Hlavné zistenia z dotazníkového prieskumu o priebehu dištančnej výučby
Kategória: Aktuality Autor/i: Inštitút vzdelávacej politiky
Na konci minulého školského roka sa Inštitút vzdelávacej politiky v spolupráci s NÚCEM obrátil s prosbou o pomoc na všetkých riaditeľov, riaditeľky a triednych učiteľov a učiteľky. Zisťovali, čo sa v školách dialo počas ich uzavretia kvôli COVID-19. Pýtali sa, s čím by potrebovali pomôcť, ak by na jeseň prišla druhá vlna pandémie.
Hlavné zistenia o výučbe žiakov a žiačok
Takmer 565-tisíc žiakov a žiačok malo podľa odhadov prístup k online výučbe (81,5 % žiackej populácie), avšak 52-tisíc žiakov a žiačok (7,5 % žiackej populácie) sa do dištančnej výučby na jar nezapájalo vôbec. 128-tisíc žiakov a žiačok (18,5 % žiackej populácie) sa neučilo cez internet, väčšina z nich sa pravdepodobne vzdelávala offline spôsobmi dištančnej výučby. Najkritickejšou bola vo všeobecnosti situácia najmä v školách s vysokým podielom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a v špeciálnych základných školách, V prípade online výučby používali učitelia a učiteľky väčšinou tzv. asynchrónnu výučbu. To znamená, že žiakom a žiačkam síce zasielali úlohy prostredníctvom internetu, ale neorganizovali online hodiny, ktoré umožňujú interaktívnejšiu výučbu a poskytovanie spätnej väzby žiakom a žiačkam. Zároveň viac ako tretina učiteľov a učiteliek skonštatovalo, že ich žiaci a žiačky mali problémy pri práci s technológiou. Pri výučbe detí bez prístupu k online výučbe učiteľky a učitelia často kombinovali zasielanie pracovných listov a telefonický kontakt so žiakmi a žiačkami. Približne rovnaký počet z nich sa však spoliehal výlučne na zasielanie pracovných listov.
Hlavné zistenia o potrebách učiteľov, učiteliek a vedenia škôl
Ak sa znova zatvoria školy, štyria z piatich učiteľov a učiteliek hovoria, že by potrebovali školenia a vzdelávania. Najväčšiu potrebu vnímajú v oblasti školení zameraných na zlepšenie technických zručností. Riaditeľky a riaditelia uviedli, že by potrebovali pomôcť so sprístupňovaním online výučby svojim žiakom a žiačkam, žiadajú o zabezpečenie dát a hovorov pre svojich učiteľov a učiteľky a potrebovali by tiež, aby boli dostupné kvalitné učebné materiály zamerané na dištančné vzdelávanie.
Odporúčania
- Udržme školy otvorené čo najdlhšie.
- Ak bude treba školy zatvárať, spravme všetko pre to, aby čo najviac detí malo prístup k online výučbe.
- Ak musia byť školy zatvorené a deti nevieme zapojiť do online výučby, vytvorme možnosti pre realizáciu alternatívnej prezenčnej výučby.
- Ak zlyhajú všetky iné možnosti, zabezpečme deťom kvalitnú offline výučbu.
- Zabezpečme dostupné a kvalitné vzdelávanie pre učiteľov a učiteľky v oblasti dištančnej výučby.
Zdroj a celé znenie textu: https://www.minedu.sk/data/att/17338.pdf
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk