Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Čo priniesla novela školského zákona
Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia
Novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (ďalej „školský zákon“) nadobudla účinnosť 1. septembra 2015.
Výber zmien:
Vypracovanie učebných osnov
V MŠ to môžu byť vzdelávacie štandardy vzdelávacích oblastí, v ZŠ/G (povinný predmet), v SOŠ (predmety všeobecného základu), konzervatóriách, v kurzoch jazykovej školy, ktorého dotácia sa nezvyšuje/zvyšuje sa bez rozšírenia obsahu, to môžu byť vzdelávacie štandardy, v SOŠ pre odborné predmety v systéme duálneho vzdelávania sú to vzorové učebné osnovy.
Vedenie triednych kníh elektronickou formou
Triedna kniha vedená v elektronickej forme sa najneskôr na konci príslušného školského roka vytlačí v listinnej podobe, podpíše a opatrí odtlačkom pečiatky školy alebo školského zariadenia.
Vzdelávanie začleňovaných žiakov
Ak riaditeľ MŠ alebo príslušné CPPPaP zistí, že vzdelávanie začleneného dieťaťa nie je na prospech začlenenému dieťaťu alebo deťom, ktoré sú účastníkmi výchovy a vzdelávania, navrhne po písomnom súhlase zriaďovateľa MŠ a CPPPaP zákonnému zástupcovi iný spôsob vzdelávania dieťaťa. Ak zákonný zástupca nesúhlasí so zmenou spôsobu vzdelávania svojho dieťaťa, o jeho ďalšom vzdelávaní rozhodne súd.
Možnosti zriadenia špecializovanej triedy
V ZŠ možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť špecializovanú triedu, kde sa vzdelávajú žiaci, ktorí nemajú predpoklad úspešne zvládnuť obsah vzdelávania príslušného ročníka. Žiaka do triedy zaraďuje riaditeľ na návrh triedneho učiteľa po vyjadrení výchovného poradcu a s informovaným súhlasom zákonného zástupcu na nevyhnutne potrebný čas, najviac na jeden školský rok. Možno ju zriadiť pre najmenej 4 žiakov a najviac 8 z jedného alebo viacerých ročníkov. Ak je počet žiakov nižší ako štyria žiaci, špecializovaná trieda sa zruší.
Počet žiakov strednej školy
Zriaďovateľ môže určiť v osobitnom prípade aj nižší počet žiakov − v dennej forme štúdia 9 a v externej forme štúdia 5 žiakov. Za osobitný prípad sa považuje napr. zaradenie odboru do zoznamu odborov s nedostatočným počtom absolventov pre potreby trhu práce, výchova a vzdelávanie vo vzdelávacom programe nižšieho stredného odborného vzdelávania,výchova a vzdelávanievo výkone trestu odňatia slobody
Zaslanie zoznamov detí (s trvalým pobytom) prijatých na plnenie povinnej školskej dochádzky obci
Zoznam (meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa trvalého pobytu) odosiela riaditeľ. Termín sa posúva z 31. mája na 15. jún.
Počet žiakov praktickej školy
V triede môže byť najviac 10 a najmenej 4 žiaci. V triede s rôznymi ročníkmi môže byť najviac 8 a najmenej 4 žiaci. V triede s viacnásobným postihnutím/pre žiakov s autizmom/ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami môže byť najviac 6 a najmenej 4 žiaci. Praktická škola má 3 ročníky; žiaci viacerých ročníkov sa môžu vzdelávať v jednej triede.
Výchova a vzdelávania detí/žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP)
Uskutočňuje sa podľa individuálnych podmienok, ktorými sú úprava organizácie výchovy a vzdelávania, prostredia, uplatnenie špecifických metód a foriem. Ak ich špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z vývinu v SZP, nemôže byť dieťa prijaté do špeciálnej školy/špeciálnej triedy MŠ, ZŠ,SŠ. Deti, resp. žiaci sú zaradené do tried spolu s ostatnými žiakmi.Výnimku tvorí situácia, kedy sú títo žiaci zaradení do nultého ročníka alebo do špecializovanej triedy. MŠVVaŠ môže poskytnúť zriaďovateľovi príspevok napr. na skvalitnenie podmienok, na úhradu nákladov na mzdu alebo plat asistenta, vybavenie didaktickou technikou, učebnými pomôckami, výchovu a vzdelávanie v špecializovaných triedach, zabránenie prenosu nákazy prenosného ochorenia,príplatokza prácu so žiakmi zo SZP.
Výberové konania na funkciu riaditeľa
Zriaďovateľ vymenúva riaditeľa na päťročné funkčné obdobie na návrh rady školy, ktorá predkladá návrh na základe výsledkov výberového konania. Zriaďovateľ do 30 dní odo dňa predloženia návrhu rady školy vymenuje riaditeľa alebo písomne odôvodní svoj nesúhlas rade školy a vyhlási druhé výberové konanie do 15 dní odo dňa doručenia nesúhlasu rade školy a do 30 dní odo dňa predloženia návrhu rady školy na základe druhého výberového konania vymenuje riaditeľa alebo predloží návrh na vyslovenie nesúhlasu s navrhnutým kandidátom na najbližšie zasadnutie zastupiteľstva. Na schválenie návrhu na vyslovenie nesúhlasu s navrhnutým kandidátom sa vyžaduje súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov. Ak zastupiteľstvo neschváli návrh na vyslovenie nesúhlasu s navrhnutým kandidátom, zriaďovateľ do 15 dní odo dňa prijatia uznesenia zastupiteľstva vymenuje riaditeľa na základe návrhu rady školy. Ak schváli návrh na vyslovenie nesúhlasu s navrhnutým kandidátom, zriaďovateľ do 15 dní odo dňa prijatia uznesenia príslušného zastupiteľstva vyhlási výberové konanie na obsadenie miesta riaditeľa postupom podľa osobitného predpisu.
Príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode a príspevok na školu v prírode
Príspevok určuje a zverejňuje ministerstvo na svojom webe v závislosti od disponibilného objemu finančných prostriedkov ministerstva a ministerstva vnútra. Príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode môže škola použiť na toho istého žiaka iba jeden krát počas jeho štúdia v príslušnom druhu školy. Príspevok na školu v prírode môže škola použiť na toho istého žiaka iba jeden krát počas jeho štúdia.
Dopĺňanie úväzku.
Učiteľovi, vychovávateľovi alebo majstrovi odbornej výchovy môže zamestnávateľ umožniť dopĺňanie základného úväzku. Vychovávateľovi, majstrovi odbornej výchovy najviac v rozsahu 7vyučovacích hodín týždenne. Vychovávateľ si môže dopĺňať úväzok len vyučovaním výchovných predmetov, majster odbornej výchovy len vyučovaním profesijných predmetov v príslušnom študijnom odbore, príbuznom študijnom odbore, v príslušnom učebnom odbore alebo príbuznom učebnom odbore, v ktorom získal výučný list.
Získanie kreditov
Pedagogický/odborný zamestnanec získa kredity napríklad za absolvované akreditované programy kontinuálneho vzdelávania, funkčného aktualizačného vzdelávania, vykonanú rigoróznu skúšku, štátnu jazykovú skúšku z cudzieho jazyka, autorstvo alebo spoluautorstvo učebníc, pracovných zošitov.Kredity priznáva riaditeľ, ktorý vydá zamestnancovi osvedčenie o počte získaných kreditov.
Niektoré prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2016
- V šk. r. 2015/2016 sa príspevok na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia poskytuje podľa podmienok ustanovených právnymi predpismi účinnými do 31. decembra 2015.
- Na najnižšie počty žiakov v triede 2. až 4. ročníka ZŠ zriadené do 31. 8. 2016 a ich nasledujúce ročníky až do ukončenia ich 4. ročníka ZŠ sa vzťahuje právny predpis účinný do 31. augusta 2016.
Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. septembra 2015, okrem:
- čl. I, 46. bodu, ktorý nadobúda účinnosť 31. 8. 2015,
- čl. I, 37. a 49. bodu a čl. III 3. až 7. bodu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. 1. 2016 a
- čl. I, 18 bodu a 48. bodu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. 9. 2016.
Zákonom sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:
- novelizuje zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- novelizuje zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- novelizuje zákon č. 390/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonom a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Zdroj a plné znenie novely zákona: https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5447
Odporúčame v našom Eshope:
Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) - KOMENTÁR
Cieľom publikácie je poskytnúť ucelený a podrobný prehľad legislatívnej úpravy všetkých náležitostí pre oblasť výchovy a vzdelávania, ktoré sú obsahom zákona č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov. Obsahuje výklad jednotlivých ustanovení, doplnený príkladmi z praxe a ďalšími súvislosťami, či dôvodmi, ktoré k predmetnej úprave viedli a ktoré majú napomôcť k poznaniu zámeru zákonodarcu. Autori sa nevyhli ani konfrontácii s ustanoveniami, ktorých aplikácia je v praxi sporná alebo nejednotná, vedení snahou vyjadriť svoj názor, s cieľom napomôcť zjednoteniu aplikačnej praxe. Pri ustanoveniach, ktoré boli predmetom rozhodovacej činnosti súdov, či posudzovania ústavného súdu, uvádzajú aj príslušné súdne rozhodnutia s cieľom poukázať na súdnu prax a exekutívne dotváranie práva v oblasti regionálneho školstva.
Predkladaný komentár odzrkadľuje právny stav k 1. januáru 2016 a je určený pre širokú cieľovú skupinu pracovníkov školstva počnúcnajvyššími orgánmi štátnej správy a samospráv, cez priamo riadené organizácie ministerstva školstva a príslušné útvary miest a obcí ako zriaďovateľov škôl a v neposlednom rade, či snáď skôr predovšetkým, pre riaditeľov a ďalších vedúcich pracovníkov škôl a školských zariadení, ako jedinečná príručka pre hľadanie odpovedí pre riešenie každodenných problémov.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk