Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Facilitácia diskusie a jej kvalita

Kategória: Mediácia Autor/i: PhDr. Zuzana Rapčanová

Ako byť úspešný v diskusii? Ako si pripraviť ciele a agendu diskusie na skupinové stretnutie? Potrebujete zvládnuť kolegov, ktorí sa na stretnutí správajú rušivo? Aké facilitatívne princípy treba využívať pri vedení ľudí?

Kvalita diskusie závisí od toho, ako sa na ňu človek pripraví. Platí to aj v prípade vedenia diskusií v pedagogickom tíme. Vďaka dobrej príprave dokážeme predísť chybám, vyhnúť sa problémom. Pred otvorením diskusie napr. na pracovnej porade, v metodickom orgáne, vo výchovnej skupine, na plenárnom zasadnutí rodičovského združenia, je dôležité STANOVIŤ SI CIELEAk máme stanovené ciele diskusie, prechádzame k problematike VÝBERU MIESTA.

Vhodný výber miesta diskusie, resp. zasadnutia metodického orgánu školy dokáže ovplyvniť názory, ale aj výsledok rozhodnutia.

Príklad:

  • Ak sa nám kolega, ktorý je našim priateľom, chce zdôveriť s rodinnými problémami, neriešime to počas pracovnej doby v škole, ale pozveme ho napríklad do kaviarne po skončení pracovnej doby.
  • Ak sa stretneme s nahnevaným rodičom na ulici, ktorý nás osloví s riešením vznikajúceho konfliktu s triednou učiteľkou, neriešime situáciu na chodníku, ale pozveme rodiča na konkrétny čas do školy, kde sa téme môžeme venovať v pracovnej dobe.

Definovať cieľ a vybrať správne miesto rozhodne nestačí. Dôležitý je aj ČAS a vhodné časové naplánovanie tém diskusie. Jeho súčasťou je aj informovanie pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov o priebehu diskusie, teda o tom, ktorá téma je jej predmetom v konkrétnom čase.

V praxi sa možno stretnúť s tým, že ťažšie problémy, resp. zložitejšie témy riešime ako prvé a ľahšie riešiteľné situácie nechávame na koniec. Dôležité je aj ROZDELENIE ÚLOH medzi diskutujúce osoby. V diskusii možno nájsť facilitátora, zapisovateľa, časomerača, uvádzača, usporiadateľa, pokladníka a pozorovateľa atmosféry, nálady a reakcií ľudí.

Rozdelenie úloh medzi diskutujúce osoby dokáže vniesť flexibilitu a pružnosť do riešenia problémov komunikácie a dokáže vhodne ovplyvniť jej priebeh,

Facilitátor diskusie

Facilitátor je osoba, ktorá zabezpečuje, aby stretnutie dobre napredovalo podľa programu, aby boli dodržané ciele, a diskusia spĺňala svoj účel, snaží sa o to, aby sa všetci vhodne zapájali do diskusie a koriguje diskusiu.

„V pedagogike a vzdelávaní dospelých sa pod facilitáciou často myslí participatívne trénovanie a spôsob

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk