Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Efektívna komunikácia a komunikačné zručnosti

Publikované: Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

Umenie efektívne komunikovať patrí medzi cenné manažérske schopnosti. To, či komunikujeme efektívne, vieme jednoducho zistiť. Ak správa, ktorú sme odosielali, bola na druhej strane prijatá a pochopená rovnako či podobne, ako sme zamýšľali, komunikácia bola efektívna.

V rámci procesu komunikácie využívame množstvo zručností. V pozícii odosielateľa narábame s prostriedkami verbálneho (jazyk) a neverbálneho (reč tela) charakteru. Naopak, v pozícii prijímateľa uplatňujeme prvky aktívneho počúvania, ktoré sa tiež prejavuje verbálnou (verifikačné otázky) a neverbálnou (mimika, gestá) formou.

Príklad:

  • Popis, konštatovanie – „Vidím/počujem, že ...“.
  • Informácia – „Je potrebné; pomohlo by, ak ...; toto sa robí takto ...“.
  • Vyjadrenie očakávaní, potrieb – „Očakávam, že...“.
  • Možnosť voľby – „Urobíš to takto alebo takto? ...“.
  • Dve slová – „Kubo, pero! Pán učiteľ, triedna kniha!“.
  • Priestor pre spoluúčasť a aktivitu – „Čo s tým urobíme? Čo si o tom myslíš?“.

Podstatnou súčasťou komunikácie je voľba vhodnej intonácie, zrozumiteľnosti, jazykového štýlu a využívanie rôznych techník vo vystúpení, či diskusií.

V náročných a stresových situáciách dusnú atmosféru pomáha uvoľniť tzv. neutrálny jazyk. Jedná sa o voľbu takých slov a viet, ktoré sú objektívne, bez citového zafarbenia, bez hodnotenia a z pozície tretieho subjektu aj bez akéhokoľvek p

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk