Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Komunikačné zručnosti a neutrálny jazyk

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

V komunikačnom procese využívame množstvo zručností. Ako odosielateľ využívame verbálne prostriedky (jazyk) a neverbálne prostriedky (reč tela). Ako prijímateľ uplatňujeme najmä prvky aktívneho počúvania, ktoré sa prejavujú verbálne (verifikačné otázky) a neverbálne (gestá, mimika). 

O intonácií, zrozumiteľnosti, jazykovom štýle a využívaní rôznych techník diskusií je k dispozícií množstvo odbornej literatúry. Zameriame sa na neutrálny jazyk. Jedná sa o jazyk, ktorý je objektívny, bez citového zafarbenia, nie je hodnotiaci, nenadržiava žiadnej strane (v prípade konfliktu). Jeho úlohou je popísať realitu, pocit, správanie. Možno ho spoznať ako pravdepodobnosť „zdá sa mi“; „mám pocit“; „domnievam sa“ a pod. alebo tvrdenie spojené s verifikáciou: „Je to otázka spolupráce, áno?“

Citovo zafarbený jazyk

Neutrálny jazyk

„Je to veľmi zlé, že si vy dvaja nerozumiete.“
„Vidím, že si vy dvaja nerozumiete.“
„Stále musíte mať pravdu!“
„Zdá sa, že ste o tom silne presvedčený.“
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk