Vyhľadávanie v Školskej mediácii
Mediácia
Komunikačné zručnosti a neutrálny jazyk
Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová
V komunikačnom procese využívame množstvo zručností. Ako odosielateľ využívame verbálne prostriedky (jazyk) a neverbálne prostriedky (reč tela). Ako prijímateľ uplatňujeme najmä prvky aktívneho počúvania, ktoré sa prejavujú verbálne (verifikačné otázky) a neverbálne (gestá, mimika).
O intonácií, zrozumiteľnosti, jazykovom štýle a využívaní rôznych techník diskusií je k dispozícií množstvo odbornej literatúry. Zameriame sa na neutrálny jazyk. Jedná sa o jazyk, ktorý je objektívny, bez citového zafarbenia, nie je hodnotiaci, nenadržiava žiadnej strane (v prípade konfliktu). Jeho úlohou je popísať realitu, pocit, správanie. Možno ho spoznať ako pravdepodobnosť – „zdá sa mi“; „mám pocit“; „domnievam sa“ a pod. alebo tvrdenie spojené s verifikáciou: „Je to otázka spolupráce, áno?“
Citovo zafarbený jazyk |
Neutrálny jazyk |
„Je to veľmi zlé, že si vy dvaja nerozumiete.“ | „Vidím, že si vy dvaja nerozumiete.“ |
„Stále musíte mať pravdu!“ | „Zdá sa, že ste o tom silne presvedčený.“ |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk