Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Hranice ako zdroj istoty pri riešení konfliktov

Kategória: Mediácia Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Mení sa vplyv tradičných sprostredkovateľov výchovy. V oveľa väčšej miere majú na správanie žiakov vplyv médiá a sociálne siete. Upútavky na reality show voľne odvysielané počas dňa ponúkajú životné príbehy ľudí v hraničných situáciách. Tie sa tak podvedome stávajú bežným a časom aj akceptovateľným javom. Efekt „náhodného okoloidúceho“ na seba nenechá dlho čakať. Mať tradičné oporné steny, pevné hranice pre ukotvenie názorov, sa ukazuje byť dôležitou súčasťou formovania osobnosti žiaka.

Max Kašparů[1] v jednej zo svojich prednášok vraví, že aby človek nezhasol, musí mať šesť zabezpečených stien v živote. Parafrázujeme:

  • predná stena - tešiť sa na niečo, mať perspektívu,
  • zadná stena – mať blízkych, o ktorých sa môžeme oprieť,
  • ľavá stena – mať priateľov, povedať niekomu, čo nás trápi, teší,
  • pravá stena – mať dobré vzťahy na pracovisku,
  • podlaha – mať miesto, kde môžeme pevne stáť oboma nohami na zemi,
  • strop –  mať svetlo nášho života, hodnoty, ktoré nás presahujú, ktoré „pršia z neba“.

[1]  Doc. ThDr.MUDr.PdDr., et Jaroslav Maximilián Kašparů, PhD, Dr.h.c český stomatológ, psychiater, pedagóg, premonstrátsky diakon.

 

Na dieťa v školskom prostredí máme ako jeho pedagógovia - učitelia, vychovávatelia vplyv už len tým, že sa na určitý čas stáva súčasťou nášho profesijného usmerňovania. Na príklade myšlienok Maxa Kašparů sa pokúsime pomenovať tradičné „oporné steny“ žiaka, ktoré sú dôležité pre vytvorenie bezpečia.

Predná stena - Mať sa na čo tešiť

Reflexia - Koľkokrát si položíme v rámci prípravy na vyučovanie otázku: Na čo sa budú môcť deti dnes tešiť? Čo zaujme ich pozornosť najviac? Ako vníma žiak perspektívu v kontexte predmetu, ktorý ho učím?

Odpovede na tieto otázky by mali byť prvé, ktoré si budeme klásť, ak pozornosť niektorého zo žiakov je rozptýlená a prejavy „nudenia sa“ nám signalizujú zdanlivú nezmyselnosť nášho výkladu. Učenie by malo byť prirodzeným tak, ako je prirodzené, že nie každý bude super matematik, nie každý bude mať talent na chápanie dejinných súvislostí, nie každý bude zdieľať rovnaký názor na dôležito

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk