Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Prešetrovanie a vybavovanie sťažnosti v školách a v školských zariadeniach
Dátum: Rubrika: Právo
V minulom príspevku sme sa venovali problematike sťažností v školách a školských zariadeniach. V aktuálnom príspevku upozorníme na povinnosť manažmentu škôl a školských zariadení prešetrovať a vybavovať sťažnosti.
Pripomeňme si legislatívnu úpravu – postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti upravuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon o sťažnostiach“), ktorý je platný od 13. 1. 2010 a účinný od 1. 2. 2010.
V minulom príspevku sme upozornili, že:
- povinnosť postupovať pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností podľa zákona o sťažnostiach majú aj školy a školské zariadenia, ktoré musia mať podľa § 11 ods. 1 citovaného zákona na prešetrovanie a vybavovanie sťažností vydaný vlastný vnútorný predpis,
- kompetenciu vybavovania sťažností občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení upravuje aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa citovaného zákona sťažnosti občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení (ďalej len „škola“) vybavuje zriaďovateľ (okrem sťažností týkajúcich sa úrovne pedagogického riadenia, úrovne výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok vrátane praktického vyučovania). Zriaďovateľ má v prípade potreby možnosť požiadať o pomoc pri prešetrovaní sťažností Štátnu školskú inšpekciu alebo obvodný úrad v sídle kraja.
Z uvedenej právnej úpravy vyplýva, že prešetrovanie a vybavovanie sťažností v školách je jednak v kompetencii zriaďovateľa školy, jednak v kompetencii školy. Príslušnosť na vybavenie sťažnosti závisí vždy od osoby sťažovateľa a od predmetu sťažnosti.
Prešetrovanie a vybavenie sťažnosti
Na úvod treba manažment školy upozorniť, že pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností sa nepostupuje podľa všeobecného predpisu o správnom konaní, ale postupuje sa podľa zákona o sťažnostiach a vlastného vnútorného predpisu, vydaného na základe splnomocnenia v citovanom zákone. Škola, resp. obec je povinná bezodkladne oboznámiť toho, proti komu sťažnosť smeruje, s jej obsahom a to v takom rozsahu a čase, aby sa jej prešetrovanie nemohlo zmariť. Ďalej mu musí umožniť vyjadriť sa k sťažnosti a umožniť mu predložiť doklady, písomnosti, informácie a údaje potrebné na vybavovanie sťažnosti.
Prešetrovanie sťažnosti je činnosť, ktorou sa zisťuje skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s vnútornými predpismi, ako aj príčiny vzniku zistených nedostatkov a ich následkov.
Pri prešetrovaní sťažnosti sa vždy vychádza z predmetu sťažnosti – ak je podľa obsahu iba časť podania sťažnosťou prešetrí sa iba v tomto rozsahu, ak sa sťažnosť skladá z viacerých samostatných bodov prešetruje sa každý z nich.
Pozn.: Ak nemožno sťažnosť alebo jej časť prešetriť, škola, resp. obec to uvedie v zápisnici o prešetrení sťažnosti a oznámi to sťažovateľovi.
Prešetrovanie sťažnosti je ukončené:
- prerokovaním zápisnice o prešetrení sťažnosti alebo
- preukázateľným doručením jedného vyhotovenia zápisnice o prešetrení sťažnosti a to z dôvodu, ak ju nemožno prerokovať.
Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi. Písomné oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti (ďalej len „oznámenie“) sa posiela sťažovateľovi a obsahuje:
- údaj, či je sťažnosť opodstatnená alebo neopodstatnená,
- odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti, ktoré vychádza zo zápisnice,
- ak je sťažnosť opodstatnená, v oznámení sa uvedie, že škole boli uložené zákonom stanovené povinnosti na odstránenie zistených nedostatkov.
Ak má sťažnosť viacero častí, musí písomné oznámenie obsahovať výsledok prešetrenia každej z nich, a ak je podanie sťažnosťou iba v časti, výsledok prešetrenia sa písomne oznamuje iba k t
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk