Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Povinné predprimárne vzdelávanie (2.)

Dátum: Rubrika: Z legislatívy Zo seriálu: Povinné predprimárne vzdelávanie

V sérii článkov na pokračovanie predstavíme pedagogickej verejnosti inštitút povinného predprimárneho vzdelávania päťročných detí v materskej škole. Aktuálnu problematiku s účinnosťou od 1. januára 2021 vymedzuje zákon č. 209/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“).

Základné pojmy

Dieťa -Dieťaťom na účely školského zákona sa rozumie „fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v materskej škole alebo fyzická osoba, ktorá vystupuje vo vzťahu k svojmu zákonnému zástupcovi, alebo fyzická osoba, ktorá sa priamo nezúčastňuje výchovno-vzdelávacieho procesu v škole“ [§ 2 písm. a) školského zákona].Školský zákon používa pojmy, ktoré sú jasne a jednoznačne zadefinované a vyšpecifikované z dôvodu ich správneho používania. Pojem dieťa v intenciách školského zákona je ponímaný v podmienkach vzdelávania v materskej škole.

Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami -V podmienkach štandardnej materskej školy sa môže vzdelávať i dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré školský zákon v § 2 písm. j) definuje ako „dieťa, ktoré má zariadením výchovného poradenstva a prevencie diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, okrem detí umiestnených do špeciálnych výchovných zariadení na základe rozhodnutia súdu.“  V zmysle uvedenej citácie ide o dieťa „so zdravotným znevýhodnením, dieťa choré alebo zdravotne oslabené, dieťa s vývinovými poruchami, dieťa s poruchou správania, dieťa so zdravotným postihnutím, dieťa s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím“ [§ 2 ods. písm. k) až o) školského zákona].

Dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je i dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia, dieťa žijúce v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností dieťaťa, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov na rozvoj jeho osobnosti“ [§ 2 písm. p) školského zákona].

Nadané dieťa -Medzi špeciálno-výchovné vzdelávacie potreby sa zaraďuje i nadanie dieťaťa, „ktoré má nadpriemerné schopnosti v intelektovej oblasti, v oblasti umenia alebo športu alebo v týchto oblastiach dosahuje v porovnaní s rovesníkmi mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania sa jeho nadanie cielene rozvíja“ [§ 2 písm. q) školského zákona]. Podľa Kosovej (2007) „Dieťa je hodnotná osobnosť, má svoju hodnotu a dôstojnosť, je svojská individualita, ktorá niečo znamená, ktorá niečím dôležitým a zaujímavým môže obohacovať ostatných.“  Učiteľka má prejaviť dieťaťu úctu, lásku a pozornosť, prijímať dieťa bezpodmienečne, neponižovať ho, nezastrašovať a neposmievať sa mu, aj keď sa práve previnilo alebo neuspelo, rešpektovať práva a slobodu dieťaťa. Vyžadovať od neho zodpovednosť a uvedomelé plnenie si povinnosti. Veriť v schopnosti dieťaťa, pomáhať mu svoju osobnosť tvoriť pozitívne.

Bezplatnosť vzdelania -Výchova a vzdelávanie podľa školského zákona sú založen

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály