Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kontrolná činnosť v školách a školských zariadeniach (2.)
Dátum: Rubrika: Kontrola
Kontrolná činnosť v školách a školských zariadeniach môže mať viacero foriem a môžu ju vykonávať rôzne orgány. Táto časť príspevku sa zaoberá prešetrovaním sťažností, ktoré je jednou z foriem kontrolnej činnosti a kontrolnou činnosťou vykonávanou orgánmi vyslovene nepôsobiacimi len v oblasti školstva. Ide predovšetkým o orgány zaoberajúce sa ochranou základných práv a slobôd. Ak tieto orgány vykonávajú svoju pôsobnosť vo vzťahu k školám a školským zariadeniam, táto ich činnosť má povahu kontrolnej činnosti.
(Dokončenie z predchádzajúceho čísla.)
Prešetrovanie sťažností
Prešetrovanie sťažnosti je jednou z foriem kontrolnej činnosti vykonávanej podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“), ktorou sa zisťuje skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Zákon o sťažnostiach definuje sťažnosť ako podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým:
- sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť“) orgánu verejnej správy,
- poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Pre samotné posúdenie, ako aj vybavenie sťažnosti je potrebné pripomenúť, že oba vyššie atribúty sťažnosti musia byť splnené kumulatívne.
Zákon obsahuje aj negatívne vymedzenie sťažnosti, t. j. určenie prípadov, kedy nepôjde o sťažnosť. V súlade s ustanovením § 4 ods. 1 zákona o sťažnostiach sťažnosťou podľa tohto zákona nie je podanie, ktoré:
- má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
- poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom (napr. sťažnosť, ktorou neúspešný kandidát na riaditeľa napáda postup zriaďovateľa pri výberovom konaní, pričom toto možno napadnúť len spôsobom upraveným v § 5 ods. 10 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov),
- je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (napr. sťažnosť podľa § 13 ods. 6 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov),
- smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu (napr. odvolanie voči rozhodnutiu riaditeľa školy),
- smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu (napr. podanie, ktorým zákonný zástupca vyjadruje nespokojnosť s výsledkami vykonanej školskej inšpekcie) alebo
- obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu.
Zákon explicitne ustanovuje, že sťažnosťou nie je ani podanie:
- orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
- osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.
Pri posudzovaní každej sťažnosti, resp. podania označeného ako sťažnosť platí pravidlo, že podanie sa posudzuje podľa obsahu. V súlade s uvedeným pravidlom je nevyhnutné posúdenie každého podania označeného ako sťažnosť. Výsledkom takého posúdenia môže byť záver o tom, že ide o sťažnosť alebo nejde o sťažnosť. V druhom uvedenom prípade je nevyhnutné zvážiť, ako ďalej postupovať pri vybavovaní predmetného podania. Spôsob naloženia s podaním, ktoré nie je sťažnosťou v zmysle zákona o sťažnostiach vyplýva zo zákona o sťažnostiach. V závislosti od obsahu podania môže ísť o odloženie podania, postúpenie podania, prípadne podanie môže byť vybavené aj iným zákonným spôsobom
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk