Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Požiadavka doby – vedieť sa učiť
Dátum: Rubrika: Reflexie, návrhy, odporúčania
Všetci, ktorí akýmkoľvek podielom participujeme na edukácii žiakov a študentov, ba i širšia verejnosť, zaznamenávame rastúce požiadavky na jej kvalitu a výsledky. Volanie po kvalite je reflexiou súčasnej edukácie, ktorá nedosahuje také výsledky, aké by boli žiaduce. Výsledky medzinárodných meraní (PISA) hovoria, že naši žiaci vedomosti síce majú, avšak sú encyklopedické, žiaci nevedia s nimi narábať ako s „nástrojom“ pri učení sa ďalších nových poznatkov. Netreba zvlášť prízvukovať, že vedomosť, ktorú nevieme využívať v reálnom živote, pri získavaní ďalších nových vedomostí a pod., je vlastne len akási „statická, mŕtva vedomosť“.
Akcent, predovšetkým na vedomosti a menej na ich využívanie, zrejme súvisí aj s tým, že žiak aj doma od rodičov najčastejšie počuje: „Uč sa, aby si veľa vedel, aby si mal dobré známky...“, ale menej, ak vôbec počuje či už doma alebo v škole: „Uč sa, čím viacej budeš vedieť budeš sa ľahšie učiť ďalšie učivo.“, „Uč sa a všetko čo sa naučíš sa snaž využiť.“ a pod. Určite by bolo tiež zaujímavé skúmať aj reziduálne pôsobenie pedagogicko-didaktickej práce na súčasnú pedagogicko-didaktickú prácu. Namiesto obsiahlejšieho opisovania uvediem: Čomu sme v nedávnej minulosti pripisovali väčší význam. Pohotovému vypracovaniu písomky, testu, testu na prijímacích skúškach a pod., alebo sme uprednostňovali tvorivosť žiakov a študentov? Úvahu ponechávam na čitateľovi. A od toho sa odvíjali aj metódy edukácie v základných a aj stredných školách.
Doba ukázala, že edukácia, ktorá postačovala pred niekoľkými rokmi a desaťročiami, je dnes skutočne už nepostačujúca. V súvislosti s touto skutočnosťou, no najmä s požiadavkami edukácie v 21. storočí sa zdôrazňuje požiadavka „naučiť žiakov učiť sa“. Nie je to celkom nová požiadavka, ale vzhľadom na rastúce poznatky vedných odborov a rozvoj tvorivosti človeka je čoraz dôležitejšia. Význam tejto požiadavky je nie náhodou uvedený v dokumente „Odporúčanie Európskeho parlamentu a rady o kľúčových kompetenciách pre celoživotné vzdelávanie“ – 18. 12. 2006. V uvedenom dokumente je napísané: „Naučiť sa učiť je schopnosť pokračovať a zotrvať v učení sa, organizovať vlastné učenie sa, aj pomocou efektívneho manažmentu času a informácií, a to individuálne alebo v skupinách.“ Táto kompetencia zahŕňa uvedomenie si procesu učenia sa a potrieb jednotlivca, určenie dostupných príležitostí a schopnosť prekonať prekážky pre úspešné vzdelávania sa. Ďalej znamená získavať, spracovávať a prispôsobovať nové vedomosti a zručnosti, ako aj hľadať a využívať poradenstvo. Naučiť sa učiť podnecuje učiacich sa, aby stavali na predchádzajúcom vzdelaní a životných skúsenostiach, aby mohli používať a uplatňovať vedomosti a zručnosti v rozličných súvislostiach: doma, v práci, pri vzdelávaní sa a odbornej príprave. Motivácia a sebadôvera sú pri tejto kompetencii jednotlivca rozhodujúce... Vo všetkých prípadoch si naučiť sa učiť vyžaduje od jednotlivca, aby poznal a chápal svoje preferované stratégie učenia sa, aby poznal silné a slabé stránky svojich zručností a kvalifikácií, a aby bol schopný vyhľadávať príležitosti na vzdelávanie a odbornú prípravu a poradenstvo alebo podporu, ktoré je dostupné“ (Internet, 2012).
T. Buzan vhodne vyslovil slová hodné zamyslenia:„V škole som strávil tisíce hodín učiac sa matematiku. Tisíce hodín som zasvätil poznávaniu jazyka a literatúry. Následne som sa tisíce hodín učil prírodné vedy, zemepis a históriu. Potom som si dal sám sebe otázku: Koľko hodín som zasvätil vede o tom, ako funguje moja pamäť? – Koľko času som sa učil, ako sa učiť? – Koľko som sa učil o tom, ako pracuje môj mozog? – Koľko hodín som sa zaoberal s vlastnými myšlienkami a tým ako vplývajú na telo? Odpoveď vždy bola rovnaká: nula, nula, nula... Inými slovami, vlastne som sa nič nenaučil o tom, ako využívať hlavu.“ (Dryden, G. – Vos, J,. 2000, s. 73).
J. Uszyńska – Jarmoc (2009, s. 288) vo vzťahu k týmto slovám píše, že učenie sa žiakov by bolo možné označiť pojmom „veda chránená patentom“. Zamýšľa sa nad tým, prečo veda o schopnostiach učenia sa, ktorej by sa mali učiť už žiaci od prvých ročníkov je prístupná len učiteľovi, ktorý sa ju učil v príprave na učiteľské povolanie.
Nedostatkom školy, ba priamo paradoxom je, že učitelia sa nazdávajú, že deti majú od prírody vrodené učenie sa, že si vedia plánovať, organizovať a aj kontrolovať proces vlastného učenia sa. Povedané inak, od žiakov očakávame zručnosti, ktoré sme ich nikdy neučili.
Uvedené citácie sú dostačujúce na to, aby sme v rámci úvah o skvalitňovaní edukácie v našich školách a jej ďalšieho smerovania akcentovali nielen otázky týkajúce sa obsahu vzdelávania, metód a foriem práce atď., aj keď tieto oblasti nijako nepodceňujem, ale spolu s nimi aj to, aby sme učili a najmä naučili žiakov ako sa majú učiť. Tejto oblasti by mala byť venovaná pozornosť už od prvých ročníkov primárneho vzdelávania. Popri tomto konštatovaní sa nemusíme odvolávať ani na výskumy hovoriace o tom, že deti sú schopné učiť sa už v predškolskom veku, sú schopné vnímať vzťahy „ak – tak“ a pod. To všetci vieme už zo štúdia vývinovej psychológie. Ide skutočne o to, aby sme u žiakov tieto ich dispozície rozvíjali a naučili ich rozumieť sebe samým. R. Mayers hovorí, že: „Rozvoj je procesom zmeny, v ktorom dieťa konštruuje a učí sa využívať čoraz viacej zložité úrovne myslenia, uvedomovania si seba a svojho vzťahu k iným, cieľom tohto procesu je hľadanie a zdokonaľovanie stratégií poradiť si sebe samému v meniacom sa prostredí“ (In Uszyńska – Jarmoc, J. (2009, s. 291.) Vedome sa nerozpisujem o tom, že rozvoj dieťaťa – žiaka je výsledkom vplyvu dozrievania a učenia sa, z toho potom plynie zdôraznenie, že učenie je proces, ktorý je ovplyvňovaný tak z „vnútra ako aj z vonkajšieho pro
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk