Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Témy 1. čísla časopisu Manažment školy v praxi - 2017
Kategória: Aktuality
V 1. čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme vyraďovaniu a likvidácii majetku, adaptácii začínajúceho učiteľa ako súčasti personálnej práce v škole. Rozoberáme význam klímy v kontexte adaptačného procesu žiaka ZŠ. Rozhovor nám poskytla doc. PhDr. Markéta Svamberk Šauerová, PhD, prorektorka pre pedagogickú činnosť VŠTVS Palestra v Prahe. Spustili sme novú rubriku o prvej pomoci, nechýba ani stretnutie s históriou a prehľad dôležitých termínov do 15. marca 2017.
Z obsahu vyberáme
Dušana Bieleszová - Čas dozrieť skúsenosťou (editorial)
Zodpovedný učiteľ si pri formovaní detskej osobnosti kladie otázky: „Je čas reagovať alebo je lepšie dopriať žiakom vlastnú skúsenosť? Čo ak to moje sprostredkované poznanie v žiakoch zabije túžbu hľadať význam a nachádzať podstatu, čo ak ich pripraví o zážitok vlastnej skúsenosti, o schopnosť sebareflexie? Čo ak je mojou úlohou len otvárať niekoľko bezpečných dvier a v citlivých mantineloch zadefinovaných pravidiel nechať žiakov robiť chyby, uvedomujúc si, že práve tie im môžu ukázať cestu, pochopiť vlastné hranice?“
Skúsený pedagóg sa na tieto otázky pokúša hľadať odpovede. Neistotu vyslovených záverov prijíma s pokorou a učí to aj svojich žiakov. Rastie spolu s nimi, citlivo vníma ich jedinečnosť – vekovú, rozumovú, osobnostnú, skúsenostnú, a tomu prispôsobuje aj svoj pedagogický prístup, profesionálne správanie. Vďaka skúsenostiam svojich žiakov sa stáva súčasťou ich minulosti, prítomnosti, aj budúcnosti.
Ingrid Konečná Veverková - Vyraďovanie a likvidácia majektu v školách a školských zariadeniach
Vyraďovacia a likvidačná komisia (ďalej len „komisia“) je zriaďovaná ako poradný orgán riaditeľa školy. Obvykle býva zriadená na posudzovanie návrhov na vyradenie majetku z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti, likvidáciu neupotrebiteľného a vyradeného majetku.
V aplikačnej praxi sa zriaďuje buď jedna komisia, a to vyraďovacia a likvidačná komisia alebo dve komisie - vyraďovacia komisia, ktorá posúdi majetok a navrhne jeho vyradenie a likvidačná komisia, ktorá vyradený majetok likviduje, zabezpečí odpis z majetkovej evidencie a z účtovníctva a skontroluje postup pri jeho likvidácii.
Marián Valent - Adaptácia začínajúceho učiteľa ako súčasť personálnej práce v škole (2.)
Kvalita klímy sa premieta do všetkých charakteristík školy, čím môže výrazným spôsobom, buď negatívne alebo pozitívne, usmerňovať celkový každodenný „chod“ školy. Medzi primárne úlohy každej školy by mala patriť snaha o rozvoj plnohodnotnej osobnosti všetkých žiakov. Škola musí čo najefektívnejšie a promptne reagovať na rýchlo sa meniace podmienky spoločnosti a náležite pripravovať mladé pokolenie pre budúci život a prax. Nemožno to dosiahnuť v škole, kde panujú napäté vzťahy na vyučovacích hodinách, v rámci pedagogického zboru, ale aj medzi pedagogickým zborom a vedením školy. Je opodstatnené venovať sa klíme školy, snažiť sa o jej neustále zlepšovanie a o vytvorenie pozitívnej klímy.
Markéta Švamberk Šauerová - Zodpovědnost za edukaci dítěte mají učitelé i rodiče
Důsledky nesprávného chování učitelů k dětem mohou být katastrofální a celoživotní. S čím se setkáváme, jsou psychosomatické obtíže, např. bolest hlavy, nevolnost, zvýšená teplota, včetně zvýšené nemocnosti dítěte. Objevuje se nechuť až odpor dítěte k danému předmětu, který primárně psychosomatické obtíže vyvolává. Nevhodné přístupy učitelů mají své důsledky i pro ně samotné. Tito učitelé se mnohem častěji setkávají s pedagogickým neúspěchem, mívají zhoršenou sociální atmosféru ve třídě, bývají neoblíbení, což se zpětně podepisuje na jejich chuti pracovat se žáky, zvlášť těmi, kteří vyžadují zvýšenou péči a individuální přístup. Poměrně často se v praxi setkávám s tím, že učitelé závěrům školních poradenských pracovišť nevěří, znevažují výsledky psychologického vyšetření.
Mediace do škol - Súčasť „Kampane proti rasizmu a násilí z nenávisti“ v Českej republike
Projekt Mediace do škol pripravuje české školy využívať mediáciu ako účinnú metódu pre riešenie konfliktov. Je podporený grantom z Islandu, Lichtenštejnska a Nórska prostredníctvom Agentury pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR v spolupráci s AISIS, s. o. Do projektu Mediace do škôl je zapojených desať pilotných škôl v Českej republike. Päť škôl je z Ústeckého kraja a päť z Moravskoslezského kraja. Dvaja učitelia z každej školy absolvovali 100 hodinový výcvik v mediácii. Vybraní žiaci druhého stupňa sa zúčastnili takmer 50 hodinového výcviku rovesníckych mediátorov. Ostatní učitelia a vedenie školy sú do projektu zapojení prostredníctvom akreditovaných seminárov.
Radovan Hríbik - Zásady poskytovania prvej pomoci
Prvá pomoc je súbor jednoduchých a účelných postupov, ktoré môže poskytnúť ktokoľvek, kedykoľvek ako bezprostrednú pomoc pri poranení a náhlom ochorení. Ak je súčasťou takéhoto postihnutia zdravia ohrozenie života, potom je súčasťou prvej pomoci aj neodkladná resuscitácia – oživovanie. Najdôležitejšie pri poskytovaní prvej pomoci sú rýchlosť, účelnosť, rozhodnosť. Kvalitná a hlavne rýchla prvá pomoc má zásadný vplyv na prežívanie postihnutého. Pri vyšetrovaní postihnutého sa najskôr zameriame na základné životné funkcie, posúdime stav dýchania, obehu a vedomia, k nie je nutné začať neodkladnú resuscitáciu, zistíme stav ďaších postihnutí.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk